2014 wordt het jaar: waarin de Vlaamse motorsport verder zal afglijden

Vlaanderen is een ontwikkelingsgebied als het op motorsport
aankomt.

 

Het gaat niet goed met de motorsport in Vlaanderen. Dat is
het minste wat je kan zeggen over de situatie waarin de sport zich momenteel
bevindt. Weinig mediabelangstelling, weinig toeschouwers, weinig wedstrijden en
weinig (grote) sponsors: zo laat de situatie zich nog het best samenvatten. Dat de situatie acuut is moge duidelijk zijn. Maar bij de
bestuurders van de verschillende motorsportfederaties schijnt dat niet door te
dringen. Zij denken waarschijnlijk – zoals ze altijd gedacht hebben – dat het
hun tijd wel zal duren. Wel, het zou wel eens vlugger gedaan kunnen zijn. Net
omdat er weinig mediabelangstelling is – en zeker al geen kritische – raken de
bondsbesturen met zowat alles weg.  En
dat is schrijnend. Schrijnend omdat deze sport – in al z’n facetten – veel
beter verdient.

 

Voorlopig telt Vlaanderen op internationaal niveau nog wel
mee. Maar dat hebben we dan wel volledig te danken aan de inzet en de know-how
van onze teams
en het talent van onze piloten. Op organisatorisch vlak is dat
echter niet het geval. Toegegeven, Vlaanderen telt dit jaar twee motorcross
GP’s maar in de andere disciplines mankt Vlaanderen ver achter. De oorzaak
daarvoor moeten we wellicht bij de VMBB gaan zoeken. De Vlaamse poot van de
Belgische Motorrijdersbond voelt zich weliswaar verheven boven de
amateurfederaties maar moest in het verleden telkens op zoek gaan naar een
samenwerking met een (of meerdere) van hen.

 

In de voorbije 10 jaar heeft de VMBB met zowat elke andere
Vlaamse federatie ‘in bed gelegen’.  We
besparen u het lijstje van ‘minnaars’ dat de VMBB in die periode versleten
heeft. In het begin was alles steevast koek-en-ei maar uiteindelijk eindigde
elke relatie met tranen. Door steeds nieuwe ‘relaties’ met andere federaties
aan te knopen heeft de VMBB het zichzelf niet bepaald makkelijk gemaakt. Ooit
was ze een gedroomde bruid, nu is ze het lelijke eendje geworden. Maar ook op andere gebieden gaat het niet goed met de
motorsport.
Wegrace leeft nog nauwelijks in Vlaanderen. Slechts twee
BK-wedstrijden
vinden plaats op Vlaamse bodem. Al biedt Motorsportschool Zolder
wel nog racegelegenheid aan amateurrijders. Maar zouden deze wedstrijden niet
beter in een groot, coherent geheel passen? 
Wie motorsport wil kijken op TV doet dat best niet op een
Vlaamse zender. VIER dumpte deze winter definitief z’n MotoGP-coverage en ook
op beelden van het toch vrij Vlaams getinte WK MXGP hoef je op onze zenders
niet te rekenen. De kranten en weekbladen – op onze collega’s van P-Magazine na
dan – lijken anno 2014 alleen nog over voetbal en wielrennen te berichten.



Iemand zei me tien jaar geleden al dat Vlaanderen zowat het
slechtste land van West-Europa was om in geboren te worden als motorsporter.
Toen glimlachte ik eens, nu lijkt z’n uitspraak meer en meer te kloppen.
Bovenop de eigengereidheid van de federaties en de onverschilligheid van de
media
, komen ook nog eens de stringente wetten die de verschillende overheden
opleggen. Organiseren is niet persé verboden maar het wordt je wel heel erg
moeilijk gemaakt. Dat alles samen maakt wellicht dat het bondsbesturen aan
ambitie ontbreekt. En dat in tegenstelling tot in Wallonië. In Mettet
organiseert men dit jaar opnieuw een ronde van het WK Supermoto. In Henegouwen
wordt dit jaar een driedaagse endurowedstrijd gehouden en het WK Trial doet
Comblain-au-Pont aan. Voeg daarbij de successen van een team als Marc VDS Racing,
de omkadering van jonge rijders door Zelos, het vreedzaam samenleven van de
Waalse motorsportfederaties en we hebben heel wat redenen om jaloers te zijn op
Wallonië
.

 

 

Foto: Image Globe/Belga

Facebook comments