Belgische motormarkt: BMW beheerst allroad-segment

Bij de zware motorfietsen gelden de allroads als
bestverkopende segment. Die  titel hebben
ze ruimschoots te danken aan de populariteit van BMW’s GS.

Geen kat die er nog aan twijfelde maar we bevestigen het
toch nog maar een keer de BMW R1200GS was ook het eerste halfjaar van 2013 de
bestverkochte allroad. Kon ook moeilijk anders want de GS was in die periode‘het
bestverkochte motorrijwiel
’ van België tout court. Met 509 exemplaren leidt de
GS ver voor z’n concurrenten in het segment. Maar niet al deze motorfietsen zijn
nieuwe watergekoelde  GS’en.  BMW Belgium liquideerde begin dit jaar ook z’n
stock van ‘oude’, luchtgekoelde GS’en.

 

Maar eigenlijk overschrijdt het totaal aantal GS’en 509
stuks want FEBIAC telt de Adventure-varianten apart in z’n statistieken. Dat
waren er begin dit jaar nog eens 113. Die Adventure moet slechts de Honda
NC700X
tussen hem en z’n slankere broer laten in de statistieken. De NC700X
tikt af op 157 ingeschreven exemplaren in de eerste zes maanden van 2013. Dat
zijn er slechts drie minder dan in introductiejaar 2012.

 

Dat de Europese constructeurs de allroadmarkt domineren
wordt duidelijk bij de nummers 4 en 5 van de rangschikking. De Ducati
Multistrada
eindigt op een zucht van de 100 exemplaren – 95 om precies te zijn –
en is daarmee het bestverkochte model uit Bologna. De KTM 1190 Adventure blijft
met 80 exemplaren toch een beetje onder de verwachtingen. De concurrentie uit
München het vuur aan de schenen leggen – qua verkoopscijfers dan – lijkt nog
niet voor morgen.

 

Ook bij de drie overige allroads die in de top-50 van
bestverkochte motorrijwielen prijken scheert BMW Motorrad hoge toppen. 75
ingeschreven F700GS’en en 68 exemplaren van de F800GS. Daartussenin prijkt de
Honda Crosstourer
met 70 ingeschreven units.  FEBIAC bezorgde ons in tussentijd de volledige statistiek
voor de eerste 6 maanden van dit jaar en dus konden we ook zien hoe de andere
merken en modellen het deden.
  Zo
verkocht KTM ook nog eens 30 exemplaren van de
1190 Adventure R. Triumph tikte
met de
Tiger Explorer dan weer af op 45 ingeschreven exemplaren. De meer
off-roadgerichte
XC-versie van diezelfde Tiger Explorer werd 26 maal
ingeschreven. Grote verliezers in dit premium-segment
  - dat de grote allroads toch geworden zijn-
zijn de merken van het
Piaggo-concern. De hypergesofisticeerde Aprilia 1200
Caponord
ging slechts 7 keer over de toonbank. De Moto Guzzi Stelvio deed het
met 4 exemplaren zelfs nog minder goed.


 

 

 

De conclusie die we hieraan kunnen verbinden is evenveel
ludiek als veelzeggend. "De allroadmarkt is een beetje zoals het WK Voetbal, erg
divers en boeiend maar op het einde winnen steeds de Duitsers
." Of in dit geval
dus BMW.

 

Foto: 

Facebook comments