De 10 belangrijkste sportmotoren van de jaren '80: 5. Yamaha FZR 1000 EXUP

In het laatste jaar van de 'eighties' liet Yamaha een nieuwe krachtpatser los op de wereld.

 

Waarom: De
sterkste productie-sportmotor van de jaren ’80. Een motorfiets die bij z’n
lancering in 1989 al met een been in de jaren ’90 stond

 

Het verhaal: De
FZR1000 Exup is de ultieme synthese van Yamaha’s know-how eind jaren ’80.  Een buitengewone sterk motorblok in een ultrastijf
chassis. Kortom, alles wat een cult-sportmotor in huis moet hebben. Toch wordt
de dikke Yamaha nooit zo populair als een GSX-R, noch geniet hij de cult-status
van de Ducati 851.

 

De EXUP is een grondige update van de uit 1987 stammende
FZR1000. Het blok van de FZR1000 werd grondig hertekend en compacter maar
tegelijkertijd ook sterker (145 pk ten opzichte van 125 pk voordien). De
motorfiets dankt z’n naam aan het EXUP-systeem (Exhaust Ultimate Power Valve),
dat het uitlaatsysteem aanpast aan de noden van het motorblok. Yamaha past ook
het Deltabox-frame aan om er het compactere blok perfect in te kunnen
herbergen. De FZR1000 zal in verschillende gedaanten op de markt blijven tot
hij eind 1997 afgelost wordt door de YZF-R1.

 

Sportief succes:
Internationaal wordt de FZR1000 nooit ingezet in de racerij. Alleen in
nationale productie-kampioenschappen komt hij aan de bak. Maar het geavanceerde
blok van de FZR1000 is wel populair bij tuners. Zo koppelt een Engels
tuningbedrijfje twee Exup-blokken tot een 2 liter V8 en wordt het blok gebruikt
om autocrossbuggies aan te drijven.

 

Technische
gegevens
: Motor:  watergekoelde viertakt vier in lijn met
bovenliggende nokkenassen en vijf kleppen per cilinder Cilinderinhoud:  1002cc Boring x slag: 75,5 x 56 mm Versnellingsbak:  5 versnellingen Frame: aluminium Deltabox-frame Maximaal vermogen: 145 pk aan 10.000 opm Maximaal koppel: 107 Nm aan 8.500 opm  Wielbasis:
1460 mm Drooggewicht: 209 kg Prijs 2014: tussen € 1.500 en € 3.000

 

Facebook comments