De 14 van 2014: KTM RC 125

KTM zet de lijnen uit voor een nieuwe generatie lichte
sportmotoren.

 

 In “De 14 van 2014” presenteren we jullie de – volgens ons –
14 belangrijkste, opmerkelijkste en leukste nieuwe motorfietsen voor 2014. Dit
zijn de modellen die het motorjaar 2014 smaak, kleur en schwung zullen geven!

 

De druk om bij KTM voor de ongenaakbare 1290 Super Duke R te
kiezen was hoog. Ontzettend hoog. Maar toch konden we eraan weerstaan. Bovendien denken we dat de RC 125 simpelweg
beter zal verkopen, al is het maar omdat hij binnen het bereik van meer mensen
ligt.

 

Ik kan me al voorstellen dat vele ‘hardcore motards’ toch
even hun neus ophalen voor een lichte machine als de RC 125. Vreemd, want deze
machine heeft naar onze bescheiden mening minstens evenveel bestaansrecht als
de Super Duke R. Al was het maar omdat KTM met de RC 125 wel eens een hele
nieuwe generatie van sportieve motorrijders in het zadel zou kunnen helpen.  Wij voorspellen dan ook dat de RC 125 dezelfde
weg zal opgaan als z’n naakte broertje de Duke 125. De lichtste Duke was al een
verkoopsucces en effende dus het pad voor de RC 125.

 

De RC 125 oogt met z’n stroomlijn echter een pak sportiever
dan de Duke. Met z’n hoogwaardige veringcomponenten van WP maakt hij meteen al
het verschil met de Japanse concurrentie – Honda CBR125R en Yamaha YZF-R 125. KTM
rustte de RC 125 ook uit met remcomponenten van Brembo-dochter BYBR (By Brembo)
en dus weet je dat je op dat vlak goed zit. Het buizenchassis van de RC 125
doet dan weer denken aan de RC 250 GP waarmee KTM de voorbije twee jaar het WK
Moto3 domineerde.

 

Toch is de grootste troef van de RC 125 z’n stroomlijn.
Zonder deze zou de RC 125 eigenlijk een Duke 125 zijn. KTM’s designbureau Kiska
tekende voor een bijzonder futuristische en tegelijkertijd agressieve look.  Door uitgerekend nu een lijn van lichte
sportmotoren – er zijn ook nog de RC 200 en de RC 390 – te lanceren gaat KTM
tegen de trend in die naked bikes dicteert.  Door  de
lancering van de drie lichte sportmachines injecteert KTM het lichte
sportsegment met vers bloed.

 

 

Dat de RC 125 gesmaakt zal worden door sportieve jongeren
lijkt ons nu al een certitude maar we zouden deze motorfiets in de toekomst ook
een andere rol willen zien spelen. Gezien KTM’s uitermate sportieve DNA – denk maar
aan de slagzin ‘Ready to race’  -  zou de RC 125 ook ideaal zijn als cupmotor.
Voor 2014 zal het niet meer lukken maar we zouden in de nabije toekomst de RC
125 en/of een van z’n twee broertjes 
toch graag in actie zien op de vaderlandse circuits.Hopelijk denken ze daar in Mont-Saint-Guibert (waar KTM Belgium gevestigd is) ook zo over...

 

De KTM RC 125 zal in België € 4.699 gaan kosten.

 

 

Foto: KTM Images/H. Mitterbauer

 

Facebook comments