DE 14 van 2014: Triumph Thunderbird Commander

Triumph gaat de Amerikaanse toer op.


In “De 14 van 2014” presenteren we jullie de – volgens ons –
14 belangrijkste, opmerkelijkste en leukste nieuwe motorfietsen voor 2014. Dit
zijn de modellen die het motorjaar 2014 smaak, kleur en schwung zullen geven!

 

Triumph van 2014 vinden was niet echt een moeilijke
opgave. De Thunderbird Commander is immers de enige echte nieuwigheid in het
Triumph-gamma.  De machine mag dan wel in
heel Europa z’n opwachting maken toch is de Thunderbird Commander in de eerste
plaats op de Amerikaanse markt gericht.

 

Amerikanen en Britten zijn niet altijd de beste vrienden
geweest. Denken we maar aan de onafhankelijkheidsoorlog of schurken met een
Brits accent
in Amerikaanse actiefilms. Tussen de soms ietwat stijve Britse
attitude en de vrijpostige manier waarop Amerikanen zich de wereld lijken toe
te eigenen botst het wel eens. Maar al zetten ze reeds in 1776 de ‘Poms’ aan de
deur, toch hebben de Amerikanen altijd al een hang naar alles wat Brits is,
gehad. Die hunkering naar
dingen uit het oude thuisland verklaren is niet makkelijk. Konden we dat wel
dan heette deze site allicht
www.psychosite.be
ipv
www.demotorsite.be . Maar goed,
reeds in de jaren ’50 en ’60 waren de Amerikanen in de ban van Britse
motorfietsen. De Britse twins werden op verschillende terreinen ingezet.  De Nortons en Triumphs waren niet alleen
populair als straatmotoren maar ze stonden ook hun mannetje op de dirt
track-pistes
, op racecircuits en zelfs in woestijnraces.  In de jaren ’70 moesten de Britten echter
stelselmatig terrein prijsgeven aan de Japanse fabrikanten.


Een van de redenen waarom de Britse motorindustrie begin
jaren ’80 nagenoeg volledig in het slop zat was de sterke terugloop op hun
grootste afzetmarkt; de Verenigde Staten.  Dik 30 jaar later heeft Triumph opnieuw een
plaatsje weten te veroveren op de Amerikaanse markt. Dat deed het onder andere
dankzij een uitgekiende sportpolitiek waarbij een aantal modellen naadloos
binnen de AMA-reglementering past. Zo worden Thruxtons ingezet tijdens Cup
Races, veroveren Dirt Trackers op basis van de Bonneville opnieuw de aarden
ovalen van de Mid West en laat de Daytona 675 R knappe dingen zien in het AMA Daytona
Sportsbike-kampioenschap.

 

 

Naast die inmenging in de Amerikaanse motorsport wil Triumph
uiteraard ook scoren op de motormarkt zelf. 
Dat moet gebeuren met een aantal op de Amerikaanse smaak gerichte
modellen.  Voor 2014 ontwikkelde Triumph
met de Thunderbird Commander een compleet nieuwe cruiser. De Commander is op de
bestaande Thunderbird geënt. Een dikke paralleltwin van 1.597 cc moet  als krachtbron de Amerikanen over de streep trekken. En puur op trekkracht zou dat
best wel eens kunnen lukken want met een koppel van 151 Nm trekt de Commander
als een heuse ‘freight train’. Is het blok van de Commander gelijk aan dat van de standaard
Thunderbird dan is het uiterlijk dat niet. Een oogopslag op de uit de kluiten
gewassen voorpartij volstaat om te weten bij welke Amerikaanse concurrent
Triumph de mosterd voor dit model heeft gehaald.  Ook de shotgun-uitlaten, de ‘white wall’
bande
n en de leren zadelzakken moeten van de Brit een ‘Yank’ proberen te maken.

 

 

Wie gek is op de Amerikaanse manier van cruisen heeft er met
de Triumph Thunderbird Commander een
alternatief bij. Anders dan sommige Japanse concurrenten heeft men bij Triumph
niet voor een V-Twin gekozen. Puur Brits conservatisme of gewoon vertrouwen in
eigen kunnen?  Dat er over de Grote plas
vraag zal zijn naar deze motorfiets hoeft niet te verbazen. Of Europeanen
echter British beef withhot sauce
kunnen smaken zal nog moeten blijken.

Facebook comments