De Exoot: Honda FTR 223

De Belgische motormarkt telt enkele honderden modellen van
tientallen constructeurs. Toch is niet elke motorfiets officieel te koop op de
Belgische markt. In De Exoot belichten we voortaan die modellen die we op de
Belgische markt niet kennen.  Honda mag
de spits afbijten met de FTR 223.

 

Honda lanceerde de FTR 223 op de eigen Japanse markt. Je zou
de FTR 223 een lichte trail kunnen noemen maar eigenlijk haalde deze motorfiets
de mosterd bij Honda’s dirt trackmotoren uit de jaren ’80. De uitlaat die laag
langs de rechterkant van de motorfiets doorloopt, het rode frame en dito zitje
doen allemaal heel erg denken aan de motorfietsen van Bubba Shobert en andere
dirt track-sterren. Die dirt track-erfenis uit zich niet alleen in de design
van de FTR 223 maar ook in de kleurstelling van de tank die de racekleuren van
American Honda
uit da jaren ’80 overnam.

De relatief lage zit van de FTR 223 is geen toeval. Deze
motorfiets is immers vooral voor de Aziatische markten bestemd en de gemiddelde
Aziaat
is nu eenmaal een stuk kleiner dan een Europeaan of een Amerikaan. De
FTR 223 dankt in Japan z’n populariteit vooral aan het feit dat hij een
uitstekende basis vormt voor een eigenbouw-motorfiets. Een handige Noriyuki of
Yukio bouwt de FTR 223 makkelijk om tot een café racer.

Ook de mechanische eenvoud van de FTR 223 speelt daarin
ongetwijfeld een rol maar is in de eerste plaats bedoeld voor de export naar
groeilanden zoals Indonesië en Thailand. Zoals de naam het al doet vermoeden
wordt de FTR 223 aangedreven door een luchtgekoeld viertaktblok van 223cc. Een
krachtbron die doodeenvoudig is maar tegelijkertijd ook ‘bullet proof’.

 

Technische
gegevens Honda FTR 223
: Motor:
Luchtgekoelde eencilinder viertakt, Cilinderinhoud:
223 cc, Boring x slag: 65,5 x 66,2
mm Maximaal vermogen:   16 pk aan 7.000 opm , Maximaal koppel:   18 Nm aan
5.500 opm     Versnellingsbak: 5 versnellingen  Rijklaar
gewicht
: 128 kg, Prijs: 430.500
JPY (4053 EURO)

Facebook comments