De Klassieker: Honda RS 1000

Uit de motorfietsen die aangeboden werden voor de veiling
van H and H in Duxford, springt er een uit. Het is de Honda RS
1000-fabrieksmachine van Mick Grant uit 1979.

 

Yorkshireman Mick Grant was in de jaren ’70 en ’80 een van
de sterkhouders van de Britse racerij. Een gedeelte van die periode bracht
Grant
door in dienst van Honda Britain. In 1979 zou hij aan de Isle of Man TT
deelnemen met een fabrieksmachine: de RS 1000. Op het menu stonden de Formula  1 TT en de Classic 1000 TT. Door een blessure
moest Grant verstek geven voor de eerste race. In de Classic lag de
Yorkshireman zevende voor hij opgaf.

 

De RS 1000 was ontworpen voor de Formula 1-klasse. Die
klasse was in het leven geroepen onder impuls van de Britten. Nadat in 1976 de
TT
voor de allerlaatste keer meetelde voor het WK Wegrace (vanaf 1977 vond de
Britse GP dan plaats op Silverstone) was men bezorgd om de toekomst van de Isle
of Man TT
. Daarom werd de Formula1-klasse in het leven geroepen. In deze klasse
mochten viertakten tot 1000cc uitkomen.

 

De Formula 1-klasse wordt dan wel als een voorloper van het
WK Superbike gezien, toch was het uitgangspunt enigszins anders. De Formula 1’s
waren dan ook onvervalste prototypes. De RS 1000 werd door Honda’s competitieafdeling
SRC (Service Racing Center – de voorloper van HRC) ontworpen en gebouwd. Het
frame was specifiek voor de racerij ontworpen terwijl het blok gebaseerd was op
dat van de CB900 straatmotor. Het vier-in-lijn motorblok werd opgeboord tot 1000cc.

 

Naast de Formula 1-klasse zou de RS 1000 ook ingezet worden
in de enduranceracerij en het AMA Superbike-kampioenschap. Morgen is het
exemplaar van Mick Grant uit 1979 het klapstuk van H and H’s veiling in Duxford. Het
Britse veilinghuis
schat dat de waarde van de RS 1000 ergens tussen de £ 60.000
en 70.000 ligt.

Facebook comments