De wonderlijke geschiedenis van Husqvarna

Zelden veranderde een motormerk zo vaak van nationaliteit
als Husqvarna. Nu het sinds vorige week in Oostenrijkse handen is, heeft het
legendarische merk opnieuw een nationaliteit verworven. Hieronder een korte geschiedenis
van Husqvarna.

 

1689

In de Zweedse stad Huskvarna wordt er een muskettenfabriek
opgericht die Husqvarna heet.

 

 

1903

Vanaf 1903 bouwt Husqvarna – dat dan ook al fietsen bouwt –
motorfietsen. Eerst worden de krachtbronnen nog aangekocht in het buitenland.

 

 

1920

Husqvarna bouwt z’n eerste motorblok: een 550cc V-Twin.
Daarmee trekt Husqvarna de dan ontluikende wegracerij in. In de late jaren ’20 en
de jaren ’30 ontwikkeld het merk zich tot een van de hoofdrolspelers in de
Europese kampioenschappen – de voorlopers van de hedendaagse GP’s.

 

1987

De motorfietsen-tak van Husqvarna krijgt het na successen in
de jaren ’60 en ’70 steeds moeilijker het hoofd boven water te houden.
Uiteindelijk wordt Husqvarna motorcycles 
verkocht aan de  Cagiva-groep van
Claudio Castiglioni. De productie verhuist naar het Italiaanse Varese.

 

1993

Husqvarna weet als eerste met een viertaktmachine de
hegemonie van de tweetakten in het WK Motorcross te breken. In 1993 bezorgt
Lommelaar Jacky Martens Husqvarna de wereldtitel 500cc met een TC 610.

 

2007

Castiglioni doet Husqvarna van de hand aan BMW Motorrad. De Duitsers
houden de ontwikkeling en productie van het merk in Varese.  Onder impuls van BMW Motorrad zal Husqvarna
opnieuw straatgerichte motorfietsen gaan produceren zoals de Nuda 900 en de TR
650
’s. Het merk presenteert met de Moab en Baja ook twee concept off-roads. De plannen om marktleider KTM het vuur aan de schenen te leggen, worden nooit geconcretiseerd. Op bepaalde markten loopt de verkoop van Husqvarna zelfs flink terug.

 

2013

BMW Motorrad kiest voor een andere bedrijfsstrategie en zet
Husqvarna
in de vitrine. Husqvarna wordt overgenomen door Pierer Industries,
het bedrijf van KTM-topman Stefan Pierer. 
De aankoop van Husqvarna betekent dat Pierer nu een flink stuk van de
Europese off-roadindustrie
in handen krijgt.

 

Facebook comments