DG Sport Herock over de Bol d'Or kwalificaties

De partners van het team kenden de sérieux en de ambities
al, maar vandaag in Magny-Cours konden de andere teams dat ook zien... Door
zich als 11e te kwalificeren in de algemene ranking, voor tal van
EWC concurrenten, en 4e in de Superstock categorie komt DG SPORT in
een andere groep te zitten... de groep van de teams die in aanmerking komen
voor de overwinning.


De eerste rondjes op het
circuit werden donderdag gereden en de laatste kwalificatiesessie vond
vrijdagochtend plaats. Alle simulaties met de
gebruikte circuitbanden hebben één belangrijk punt aangetoond : homogeniteit In de rondentijden. De drie piloten reden namelijk allen binnen  5 tienden van een  en dezelfde seconde. Maar ook het team is een homogeen geheel geworden. Want hoewel er maar één nieuwe piloot is,
is het team zelf volledig nieuw samengesteld. Deze nieuwe challenge die werd aangegaan met Campus Francorchamps blijkt een succes en dat tot groot genoegen van
iedereen maar vooral van DG Sport Herock- teammanager Olivier Aerts : « Vorig jaar zaten
we tussen 20 en 25 terwijl we nu verwachtten van bij de eerste 15 te zijn...
maar niet in de top 10 !!! Wat nu gebeurt is echt fantastisch, met jongeren die
alles geven, piloten die uiterst gemotiveerd zijn... Wat een plezier ! Wij zijn
allen heel erg tevreden dat we in het rood op de lijsten met de tijden staan van
deze eerste manche van het wereldkampioenschap endurance.
 »

Aan het einde van de
kwalificaties was de gemiddelde tijd van de drie piloten: 1 :43.10.  Dat is 1,7
seconden sneller dan vorig jaar op hetzelfde tijdstip en in dezelfde
omstandigheden. Kwestie van de piloten extra te motiveren. Lucas Mahias
(1:42.250), de jonge Franse piloot die momenteel tweede staat in het Frans kampioenschap Supersport steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken : « Ik
wil dat we aan iedereen kunnen bewijzen dat de top teams geen monopolie hebben
op de top 10. Dat mag misschien pretentieus klinken maar feit is dat met een
goed geprepareerde stock moto je hen het vuur aan de schenen kunt leggen... Als
daar bovendien nog wat regen bijkomt kunnen we hen misschien zelfs nog te snel
af zijn !!! Dat zou mooi zijn voor het team, voor MG Compétition, voor Yamaha… Wordt
vervolgd... Ik hou het weer in het oog!!
! »

 

Didier Van Keymeulen  (1:43.971) heeft
ervaring met de vroegere motorfiets en zegt resoluut : « De setting dit
jaar is perfect ! Op alle vlakken is het beter, de moto is heel gemakkelijk,
een echte endurance motorfiets !!! En het blok .. magnifiek !! MG Compétition
heeft het nodige gedaan en nu moeten we niet meer vechten op de snelle stukken.
Ik had net zoals Lucas mijn kwalificatietijd kunnen verbeteren maar ik kreeg te
maken met twee valpartijen net voor me. Maar wat telt is dat al onze resultaten
ons tot het eind van de 24 Uren zullen brengen aan het best mogelijke ritme … 
»

 

Ook Noorderbuur Raymond Schouten (1:42.796) ziet  op alle vlakken verbetering. Hij had geen endurance meer gereden sinds
Qatar 2011 en was verbluft door de regelmaat en de prestaties van iedereen. « Wij
liggen niet ver meer van de top teams... Het is leuk als je weet dat niemand
ons verwachtte maar dat we uiteindelijk meededen aan de regelmatigheidstest
zonder noemenswaardige problemen. Uit ervaring weet ik dat het heel belangrijk
is een weekend te kunnen beginnen zonder problemen. En net als mijn teamgenoten
had ik ook last van het groot aantal motoren op de baan... De verschillen qua chrono zijn heel belangrijk en ik wou onder de 1,42 gaan, maar het is zo... we zullen
het beter doen tijdens de race
. »

 

Daar wordt uiteindelijk
de wedstrijd beslist, de start wordt morgen gegeven om 15.00 en het is Lucas
Mahias die als eerste vertrekt voor een nieuw 24 Uren-avontuur 

 

Foto's: DG Sport Herock Team

 

Facebook comments