Dirty Metal: KTM 450 Rally

Hoe kan je een nieuwe artikelenreeks beter beginnen dan met
een gloednieuwe motorfiets?  We
kickstarten ‘Dirty Metal’ met KTM’s nieuwe rallywapen: de 450 Rally.

 

Helemaal nieuw is de 450 Rally uiteraard niet. Het model
deed z’n intrede tijdens de Dakar-rally van 2011 maar kreeg voor de editie 2014
een stevige update.  En dat zal nodig
zijn want de concurrentie, en dan vooral Honda en Yamaha, zat ondertussen ook
niet stil.  Marc Coma gaat vanaf 5
januari op zoek naar z’n 4e eindoverwinning in de Dakar-rally. De
Catalaan
domineert samen met ex-teammaat Cyril Despres al bijna een decennium
lang de bekendste en beruchtste rally ter wereld.

 

De KTM 450 Rally lijkt op het eerste zicht misschien een
afgeleide of doorontwikkeling van de EXC 450 enduromotor maar is dat eigenlijk
niet. Sterker nog de motorfietsen hebben eigenlijk weinig overeenkomsten. Dat
komt omdat er nu eenmaal meer eisen worden gesteld aan een rallymotor.  Alleen al de 35 liter benzine die de 450 Rally
met zich meezeult maakt een immens verschil ten opzichte van de tankinhoud –
die 9 liter bedraagt - van de enduromachine.

 

Ook het motorblok van de 450 Rally verschilt van dat van de EXC 450. Zo
heeft de  450 Rally een iets kortere slag
(- 2,6 mm) en tegelijkertijd een iets grotere boring ( +2 mm). Door die kortere
slag kan het blok van de 450 Rally aan een hoger toerental draaien. En dat is
broodnodig op de vaak kilometerslange rechte stukken. Tenslotte is er ook nog het chroommolybdeen spaceframe. Dat
moet in staat zijn om meer gewicht te dragen. Voor 2014 werd het spaceframe
smaller
dan voordien en bovendien ligt het zwaartepunt lager. De 450 Rally
heeft niet een maar wel drie tanks. Vooraan zitten links en rechts twee afzonderlijke
tanks
en ook achteraan heeft de motorfiets een tank. 


Daarnaast pakte KTM ook de cockpit aan. De roadbookhouder
werd in CFRP (polymeer versterkt met carbon) uitgevoerd en is nu smaller.
Daardoor heeft de rijder nu een beter zicht. Dankzij nieuw ontworpen
componenten zoals de voorste tanks en radiators werd de motorfiets smaller en
dus ook beter hanteerbaar in de technische passages.

 

In tegenstelling tot veel andere competitiemachines is de KTM 450 Rally wel bereikbaar. Tenminste, als jer bereid bent om er 26.000 Euro voor neer te tellen. Want zoveel kost de klantenversie van de 450 Rally. 

 

Hieronder vind je de uitgebreide fotogalerij van Marc Coma's Red Bull KTM 450 Rally. 

 

Technische
specificaties
:

Motor:
vloeistofgekoelde, viertakt eencilinder

Cilinderinhoud:
449,3 cc

Boring x slag: 97
mm x 60,8 mm

Injectiesysteem:
Keihin FCR MX 41

Ontsteking:
Kokusan

Koppeling:
meervoudige natte platenkoppeling

Versnellingsbak:
vijf versnellingen

Startsysteem:
elektrisch

Frame: speciaal
ontworpen chroommolybdeen spaceframe

Voorvork: 48 mm
upside-down voorvork van WP.

Achtervering:
enkele WP schokbreker met linksysteem

Voorwiel: Excel
spakenwiel van 1.60 x 21”

Achterwiel:  Excel spakenwiel van 2.50 x 18”

Remschijven:  300 mm vooraan, 240 mm achteraan beide van
Motomaster

Remmen: Brembo

Stuur:  28/22 mm Magura

Totale tankinhoud:
35 liter

Drooggewicht: 145
kg

 

 

Foto's: KTM Images/Jonty Edmunds

Facebook comments