Dirty Metal: Unit Skycraft

Een exclusieve machine voor een extreme sport.

 

 

Als redacteur moet je voorzichtig zijn met woorden als ‘extreem
en ‘exclusief’. Gebruik je ze te veel dan verliezen ze al erg vlug hun kracht.
En dus halen we die termen maar met mondjesmaat boven. Bijvoorbeeld, als we het
over de Unit Skycraft hebben.

 

 

Het Australische Unit is helemaal geen motormerk. Maar het
street wear-merk zit wel al jaren in het motorcross- en FMX-wereldje verankerd.
Unit is nét dat anders dan de overwegend Amerikaanse concurrentie. De kleren
zijn vaak nog iets meer flashy en de advertenties zijn over het algemeen
pikant. Maar Unit wou zich ook nog op een andere manier onderscheiden. Het wou
de ultieme motorfiets voor Freestyle Motocross bouwen.

 

 

Een FMX-machine mag dan simpel lijken – en is dat ook – maar
moet aan een lange lijst van criteria voldoen. Zo moet de machine uiteraard
handelbaar zijn maar ook explosief als het op acceleratie aankomt. Dat maakt
dat Freestylers anno 2013 nog steeds overwegend voor tweetaktmachines kiezen.
Al zijn er wel een aantal die aardig met een viertaktmachine uit de voeten
kunnen.  Daarnaast moet een FMX-machine
zowelvederlicht  als ijzersterk zijn. Door de
grote en verre sprongen worden er bij het landen immers enorme krachten uitgeoefend op
het  rijwielgedeelte.

 

 

Het concept voor een eigen Unit FMX-machine kwam van
medeoprichter Ian Everest. De Australiër ging voor de uitvoering ervan echter
aankloppen bij Triple Eight Race Engineering.  Triple Eight is het bedrijf dat in de
Australische V8 Supercars-serie
het Red Bull Holden-team runt. Zoals het een
autosportteam van dat kaliber betaamt kunnen ze bij Triple Eight wel uit de
voeten met carbon en titanium. En dat was nodig want de Unit Skycraft is
grotendeels uit deze twee dure materialen opgetrokken.

 

 

Triple Eight-ingenieur Ludo Lacroix overzag de bouw van de
Unit Skycraft.  De motorfiets werd
opgebouwd rond het tweetaktblok van een KTM SX 250. Bij het ontwerp van het
frame werd volledig rekening gehouden met de noden van een FMX-rijder. De
Skycraft
werd om te beginnen zo smal mogelijk gehouden. Dat deed Triple Eight
door slechts een centraal geplaatste radiator te gebruiken ipv twee. Daarnaast
werd de Skycraft ook van handgrepen voorzien om een aantal manoeuvres te
vergemakkelijken.  Uitlaten waren altijd
al hinderlijk voor een FMX-rijder en bovendien was het gevaar op brandwonden
niet onbestaande. Op de Skycraft werd de uitlaat omgeleid naar de achterbrug.
De demper zit er ter hoogte van de wielas.

 

 

Een van de belangrijkste troeven van de Skycraft is z’n lage
gewicht. Met een drooggewicht van 75 kg weegt hij zo’n  21,5 kg minder dan een KTM SX 250. Die enorme
gewichtsbesparing bereikte Triple Eight vooral door het gebruik van carbon en
titanium. Niet alleen voor de monocoque en achterbrug maar ook voor de wielen
en assen. Bovendien spaarde men nog zo’n 1,5 kg uit door voor een luchtgeveerde
voorvork van Showa te kiezen.

 

 

De Unit Skycraft zit voorlopig nog maar in de prototype-fase
maar Unit sluit niet uit dat deze motorfiets ooit in (beperkte) productie zal
gaan. En dat zou betekenen dat hij meteen de eerste kant-en-klare
freestyle-motorfiets
zou worden. Wait and see…

 

 

Technische gegevens Unit Skycraft:

Motor: watergekoelde, tweetakt eencilinder (KTM)

Cilinderinhoud: 250 cc

Frame: Carbon monocoque met geïntegreerde benzinetank

Voorvork: luchtgeveerde upside-down voorvork van Showa

Achtervering: monoshock met titanium veer.

Achterbrug: carbon met geïntegreerde uitlaat

Wielen: carbon velgen, titanium assen

Stuuruitslag: vergroot/aanpasbaar

Drooggewicht: 75 kg

 

 

 

Foto's: Unit

Facebook comments