Enduro 2014: KTM

De 2014-modellen van ‘Big Orange’.

 

Voor wie het nog niet door heeft: KTM is en blijft de
absolute marktleider in Enduroland. De Oostenrijkers beheersen niet alleen in
Europa de belangrijkste markten (Frankrijk, Italië, Duitsland,
Groot-Brittannië) maar beginnen ook overzee (de Verenigde Staten, Canada,
Australië, Zuid-Afrika) steeds zwaarder te wegen. Is KTM op de globale
motormarkt nog steeds een ‘klein duimpje’ dan mogen we binnen het endurosegment
wel spreken van ‘Big Orange’.  Die
bijnaam vertaalt zich ook naar het endurogamma van de Oostenrijkers. Dat telt
maar liefst 15 verschillende modellen. Gaande van de EXC 125 tot en met de EXC 500

 

 

Standaardmodellen

 

De sterkte van het KTM-gamma schuilt ondermeer in de
uitgebreidheid ervan. Zo kan zowat iedereen zijn of haar gading vinden. Naast
de motorfietsen voor de enduroklassen E1 (EXC 125, EXC-F 250), de E2 (EXC 250,
EXC 450
) en de E3 (EXC 300, EXC 500), worden de gaten opgevuld door de EXC 200
en de EXC-F 350. En dat betekent dat je 4 tweetakt- en 4 viertaktmodellen hebt.
Voor 2014 richtte KTM zich vooral op de populaire EXC-F 250. Die kreeg een
compleet nieuw blok en heeft nu meer koppel in het lage en midden
toerengebied.  De overige viertakten (EXC-F 350, EXC, 450 en EXC 500) ondergingen wijzigingen aan de cilinderkop en kregen nieuwe
krukaslagers.

 

De tweetaktmodellen ondergingen ook enkele wijzigingen voor
modeljaar 2014
: nieuwe membraaninlaten, nieuwe cilinderkop en een nieuw
startsysteem.  Alle standaardmodellen
ondergingen samen ook een aantal wijzigingen. Zo kregen ze ondermeer een nieuwe
luchtinlaat, een nieuwe koplamp, een nieuwe kettinggeleider, nieuwe kroonplaten
en een nieuwe tankdop. Alle standaardmodellen zijn afgebouwd met hoogwaardige
componenten zoals WP vering, Brembo remmen, Excel wielen en een stuur van het
Franse Neken.

 

Six Days-lijn


Naast de standaardmodellen heeft KTM ook nog de Six
Days-lijn
. Je kan dit subgamma vergelijken met de Racing-lijnen van
boetiekmerken (zei Gas Gas en Beta). De Six Days-lijn loopt nagenoeg gelijk met
die van de standaardmodellen. Alleen de EXC 200 – de meest recreatief getinte der
KTM enduro’s - zal je niet in Six Days-trim vinden.  Betere prestaties moet je van de Six
Days-modellen niet verwachten wel hebben ze een hoger afwerkingsniveau. Daarbij
springt de 4CS voorvork van WP het meest in het oog. Verder hebben deze
modellen ook extra bescherming (carterplaat, carbon uitlaatprotector en
radiatorprotector) en een andere tellerpartij. De overige verschillen zijn
vooral optisch. Naast de Six Days graphics springen de zwarte wielen van Giant
daarbij het meest in het oog.

 

 

Freerides

 

Wie in het nochtans zeer uitgebreide assortiment van KTM
enduro’s
toch nog z’n gading niet vindt, kan misschien nog aan z’n trekken komen
bij de Freerides. De softenduro van KTM kreeg een update voor 2014. Bovendien
maakt een tweede Freeride-model z’n opwachting. Met de Freeride 250 R brengt
KTM een offroadmotor die de tweetaktliefhebbers over de streep moet trekken. 

 

Studio- en actiefoto's van beide KTM Freerides vind je op onze Facebookpagina

 

Prijzen KTM
off-road 2014

EXC 125                               € 7.590

EXC 200                               € 7.690

EXC 250                               € 8.050

EXC 300                               €  8.650

EXC-F 250                           € 9.070

EXC-F 300                           € 9.300

EXC 450                               € 9.440

EXC 500                               € 9.530

EXC 125 Six
Days              € 8.150

EXC 250 Six
Days              € 8.770

EXC 300 Six
Days              € 9.310

EXC-F 250
Six Days          € 9.720

EXC-F 350
Six Days          € 9.880

EXC-F 450
Six Days          € 10.010

EXC-F 500
Six Days          € 10.210

Freerider
250 R                € 6.640

Freeride
350                      € 7.450 

Facebook comments