Getest: Kawasaki J300

Wij reden met Kawa's eerste scooter, de J300. Klik voor het testverslag... 

 

 

Toen ik na afloop van de persconferentie
over de Kawasaki J300 aan de PR-dame vroeg waar het prefix 'J' eigenlijk
vandaan kwam, luidde het antwoord: "Dat staat voor ‘Jounetsu, het Japanse
symbool voor passie!
" Dat was ongeveer de enige uitleg die ik niet
verwachtte, want wat we net hadden geleerd was dat deze eerste motorscooter van
Kawasaki ooit werd ontwikkeld omdat het nu eenmaal opportuun bevonden werd om
ook een dergelijke tweewieler in het gamma op te nemen. Rijst de vraag: waarom
zou er niet zoiets als een bevlogen opportunist kunnen bestaan?...

 


Onder andere de aanhoudende smeekbedes
vanuit het dealernetwerk haalden Kawasaki er toe over ook eens een lijn uit te
gooien in de grote scooterpoel en om meteen goed beslagen op het ijs te komen
trokken de groenhemden naar de Taiwanese scootergigant Kymco. Kawasaki hield
echter wel een dikke vinger in de pap: ze stonden zelf in voor het design,
leverden de meeste rijwielcomponenten en lieten de motor bouwen naar hun eigen
specificaties. Je voelt meteen dat de Kawa-Kymco-tandem goed werk heeft
geleverd. De gebruikte materialen zijn kwalitatief hoogstaand, net als het hele
instrumentarium dat zo van een motorfiets lijkt geplukt. Alles voelt heel
vertrouwd aan en zit op de plaats waar je het verwacht.

 


Wil je helemaal meegaan in dat J-verhaal
over passie dan kan je niet anders dan kiezen voor de SE-kleurstelling. Die
draagt alles in zich waar Kawasaki voor staat: scherpe lijnen, agressieve
kleuren en het obligate streepje groen. Zo sportief hij ook voor de dag mag komen,
een ruimtewonder is de J300 niet. Het plaatsaanbod voor rijders groter dan 1m75
is aan de krappe kant, de ‘voeten vooruit’-positie is dan ook niet in het
pakket inbegrepen. De zithouding is typisch ‘stoel’-achtig zoals op wel meer
kleine-wielen scooters, wat dan weer een zegen is voor kleinere rijders. Het
eerder lage standaard scherm laat de rijwind onderaan het vizier op je helm
botsen en zonder goede oordopjes zijn je trommelvliezen vogels voor de kat,
zeker als je wat harder aan het gas draait. De 300 cc motor schiet flink uit de
startblokken en de topsnelheid van 140 km/u op teller is een puike waarde in
dit segment. Minder riant is de bergruimte onder het zadel, goed voor een
jethelm en een A4 tas, maar er zijn modellen die beter doen.


Het testparcours dat we met de J300
konden afwerken was voldoende gevarieerd maar de aanhoudende regen gooide roet
in het eten. In de late namiddag brak uiteindelijk de zon door en kon ik nog
een droog rondje rijden zodat de dynamische kwaliteiten van het hele pakket
beter uit de verf kwamen. Lekker gassen aan snelheden die je in de buurt kan
situeren van wat je op een ‘echte’ motorfiets zou nastreven. Dat vond ik leuk,
met dank aan de voldoende krachtige remmen (met ABS) en een goed afgestelde
veerwinkel
.

 


Besluit: De prestaties mogen er zijn,
net als de rijsensaties en ook de prijs van 5.249 euro is geen afknapper. Wat
ons betreft krijgt deze eerste Kawasaki-scooter zonder nadenken een duimpje. 
(DG)

 

Voor de kenners

 

TypeKawasaki J300 SE

Motor: Vloeistofgekoelde ééncilinder, 299 cc

Topsnelheid+- 140 km op teller

Gemiddeld verbruikMax 4,5 l./100 km.

TofSportief smoelwerk met bijhorende
prestaties: een zeldzame combinatie op een scooter

MaarVoor hetzelfde geld koop je wel een
Ninja 300 met 10 pk extra en één cilinder meer.

 

 

Lees het uitgebreide testverslag van de
Kawasaki J300 in Motoren & Toerisme 02/14, nu in de winkels. 

 

 

Facebook comments