Harley herleidt de Softail tot z'n essentie

Naast de Seventy-Two presenteerde Harley-Davidson nog een
tweede nieuwigheid: de Softtail Slim. Ook deze Harley oogt retro, maar de
Softtail Slim is gebaseerd op de ‘bobbers’ die in het naoorlogse Amerika opmars
maakten.

De Softail Slim is volgens Harley een Softail die tot z’n
essentie werd herleid. De motorfiets oogt inderdaad iets minder volumineus dan
de reguliere Softails. De marketingafdeling van Harley heeft het over “mean and
lean” en “old school”.  Bij deze Softail
Slim staat de motor in het middelpunt van de belangstelling. Dat alles rond het
1690cc metende Twin Cam 103B-motorblok draait blijkt uit de manier waarop de
krachtbron gepositioneerd is in het frame van de Softail Slim. Tussen het zadel
en de benzinetank gaapt er een soort van ‘kijkgat’. Daardoor kan de berijder
van de Softail Slim ten allen tijde de onder hem trillende Twin Can gadeslaan.

Het is tijd om het
motorblok opnieuw de blinkvanger van de motorfiets te maken,"
zegt
seniorontwerper Casey Ketterhagen. "Dus
zetten we de Softail op dieet om de omvang van de motorfiets te verkleinen.
Versmal de achterkant met een smalle band en een kort achterspatbord en je blik
zal naar het midden van de motorfiets gezogen worden.”

Om de achterkant van de motorfiets eenvoudig en strak te
houden, heeft de Slim gecombineerde rem-, knipper-en achterlichten in één
behuizing.  De steunen van het
achterspatbord liggen bloot, waardoor men het gesmede staal en de
bevestigingsbouten kan zien. Een dunne voorgevormde zwart leren riem bedekt de
naad van de brandstoftank. Het motorblok wordt afgewerkt met gepolijste in
plaats van chromen deksels en zwarte cilinders. Het voorspatbord is verkort om
de dikke voorband zichtbaarder te maken.

 "Mijn eigen motor
heeft zelfs geen voorspatbord,"
zegt Ketterhagen, "maar helaas kunnen we niet zo ver gaan bij een productiemodel. De
Slim is geïnspireerd op de eigengebouwde customs uit het midden van de jaren
1940 en 1950. We gebruikten hiervoor een aantal onderdelen die doen denken aan
die tijd, zoals het zogenaamde Hollywood-stuur.

 

Het Hollywood-stuur, te herkennen aan zijn brede kromming en
verstevigende dwars geplaatste buis, was oorspronkelijk een accessoire voor
vooroorlogse Harley-Davidson modellen met een Springer® voorvork.
Ketterhagen denkt dat de naam verzonnen werd omdat de eigenaars die in die tijd
de dwarsbalk gebruikten om er lichten en tassen op te monteren die de bikes een
overdreven Hollywood stijl gaf. Verwijzingen naar vormgeving uit andere
periodes omvatten een 'cat eye'-tankconsole in glanzend zwart met retro
snelheidsmeter, halve maan treeplanken, een satijnzwart ovaal luchtfilter en
zwarte glanzende velgen en wielnaven. De vorm van het solozadel is specifiek
ontworpen voor de Slim en de bekleding is afgewerkt met een sierlijk stikselpatroon.

 

"Het zadel geeft
je eerder het gevoel in de motor te zitten dan erop,"
zegt
Ketterhagen. "Het stuur staat vrij
laag zodat je tijdens het rijden een onbelemmerd uitzicht hebt. Ook dit
bevestigt het elementaire ontwerp van de motorfiets, een echte back-to-basic
bike."

 De Softail Slim is verkrijgbaar in Ember Red Sunglo, Vivid Black en Denim Black.

 

 

Facebook comments