Kawasaki gaat voor de Bagger-stijl

De Amerikaanse Bagger-stijl zou volgend jaar weleens
definitief kunnen doorbreken in Europa. Ook Kawasaki brengt met z’n nieuwe Vulcan
1700 Voyager Custom een Bagger naar Europa.

Met z’n zwarte stroomlijn en laag kuipruitje toont de
Voyager Custom zich meteen van z’n stoerste kant. Kawasaki haalde de inspiratie
voor de opmerkelijke stroomlijn naar eigen zeggen bij Amerikaanse sportwagens
uit de fifties en sixties. De verchroomde rand van de koplamp versterkt dit
effect nog.

 

Bekijk je ‘m in profiel dan vallen vooral de lage, vloeiende
lijnen op bij de Voyager Custom. Zoals het een Bagger betaamt is hij voorzien
van twee zijkoffers. In het geval van de Kawasaki zijn die in kunststof
uitgevoerd en hebben ze ieder een inhoud van 35 l.De stroomlijn is net als de tank en de spatborden van de
Voyager Custom in het zeer opmerkelijke Metallic flat spark black uitgevoerd.
Ook de zijpanelen en de zijkoffers kregen deze kleur. Voor de voorvork en
wielen opteerde Kawasaki echter voor matzwart.

 

Dashboard

 

Kawasaki trok de gekozen stijl ook door tot in de
tellerpartij. Al kunnen we het in dit geval misschien beter over een dashboard
hebben. De ronde klokken doen immers denken aan het dashboard van een klassieke
Amerikaanse wagen
. Op het dashboard staan vier klokken met respectievelijk
benzinemeter, snelheidsmeter, toerenteller en watertemperatuur.

 Dat de Voyager Custom
wel degelijk een moderne motorfiets is blijkt uit het LCD-schermpje dat zich in
het midden van het dashboard situeert. Daarop lees je onder andere de gekozen
versnelling en het benzineverbruik af. Je bedient het LCD-schermpje met de
knoppen die op de rechter stuurhelft staan. Met de knoppen op de linker
stuurhelft bedien je dan weer de radio. Die radio (FM/MW/LW) bevindt zich net
onder het dashboard. Via de radio kan je ook een iPod aansluiten om je
favoriete muziek door de twee speakers van 40W te laten knallen.

 

Technisch


De Voyager Classic wordt aangedreven door het 1700 cc metende
V-twin blok dat we van de Vulcan kennen. Het watergekoelde en geïnjecteerde
blok
heeft een vermogen van 73 pk maar zet wel een koppel van 136 Nm neer. De
secundaire transmissie verloopt via een getande riem.

 

Zoals het een dikke custom past werpt de Voyager Classic
heel wat gewicht in de weegschaal. Rijklaar weegt de Kawasaki maar liefst 382
kg. Om die massa veilig tot stilstand te brengen is de Voyager Classic voorzien
van een K-ACT ABS-systeem. Cruise control zorgt voor extra rijcomfort.

Facebook comments