MotoGP 2013: 5 redenen waarom het een straf seizoen wordt

Dit weekend barst het MotoGP-seizoen 2013 los in Qatar. 2013
belooft een bijzonder jaar te worden voor de MotoGP . Op 48 uur voor de eerste
GP overlopen wij nog eens wat 2013 zo’n bijzonder seizoen zal maken.

1.Rossi zit terug op een Yamaha M1

 

Al is hij niet de favoriet bij de
bookies dan zou het toch dwaas zijn om Rossis transfer van Ducati naar Yamaha
Factory Racing
niet als belangrijkste nieuw uitgangspunt te herkennen. Rossi
zit terug op de motorfiets die hij eigenhandig groot gemaakt heeft: de Yamaha
M1
. En kijk, de Italiaanse megaster straalt weer als vanouds. De bedrukte Rossi
die we vorig jaar in de Ducati-pitbox zagen, straalt weer als vanouds.

Rossi liet in Jerez zien dat hij
nog steeds de snelheid heeft om vooraan te strijden. Bovendien is hij ook
mentaal alles behalve uitgeblust. In een interview liet hij zich zelfs
ontvallen dat hij nog tot z’n 40e wil blijven racen. Maar het valt
af te wachten of de jonge garde, met teamgenoot Lorenzo op kop, de negenvoudige
wereldkampioen veel zal toegeven.

 

2.Marc Marquez maakte indruk tijdens de
voorseizoenstesten

 

Het Catalaanse Wünderkind Marc
Marquez
wordt door sommige journalisten weleens omschreven als “de volgende
Rossi
.” Zo ver durven wij echter niet gaan. Maar feit is dat z’n rondetijden op
Sepang en het Circuit of the Americas een grote indruk hebben gemaakt bij
insiders. Mogen we ons dan aan een stormachtige entree in de MotoGP – zoals die
van Jorge Lorenzo in 2008 – verwachten? Misschien wel, nu al is zeker dat
Marquez niemand onberoerd laat. Je bent of voor of tegen want z’n rijstijl is
op z’n minst onorthodox te noemen.

 

3. De strijd om de wereldtitel: Lorenzo vs Pedrosa


De hype rond Rossi en Marquez mag
dan leuk zijn maar de echte titelstrijd zou wel eens een zaak van Jorge Lorenzo
en Dani Pedrosa kunnen worden.  Beide
Spanjaarden vochten vorig jaar ook een robbertje met mekaar uit om de
wereldtitel waarbij Mallorcaan Lorenzo aan het langste eind trok. Voor Dani
Pedrosa moet het in 2013 nu maar eens echt gaan gebeuren. De kleine Catalaan
zit al sinds 2006 in het Repsol Honda-fabrieksteam en zal dit jaar de hete adem
van de ambitieuze Marquez in z’n nek voelen. Ondanks het flink gestoffeerde
palmares van teammaat Rossi geldt die conclusie minder voor Jorge Lorenzo.
Tijdens hun laatste seizoen als teammaten bij Yamaha Factory Racing – 2010 dus –
kon Rossi op geen enkel ogenblik Lorenzo mentaal onder druk zetten.

 

4.  Outsiders strijden voor  “best of the rest”


Het mag duidelijk zijn dat de
vier rijders van de twee Japanse fabrieksteamsMarquez en Pedrosa bij Repsol
Honda
en Lorenzo en Rossi bij Yamaha Factory Racing – de favorieten zijn voor
dit seizoen. De strijd om de podiumtrapjes zal zicht dan ook grotendeels onder
hen afspelen. Saai, misschien wel maar misschien ook niet. Want zoals altijd
zijn er wel eens outsiders die het feestje van deze superhelden kunnen komen
verstoren. Dan denken we in de eerste plaats aan Cal Crutchlow. De Brit vorig
jaar tijdens de transfercarrousel naast een echt fabriekszitje maar zou bij
Monster Tech3 Yamaha wel over heel goed materiaal beschikken. Dat bleek ook
tijdens de voorseizoenstesten waarin hij zich als enige tussen de superhelden
kon mengen. Crutchlows landgenoot en teamgenoot Bradley Smith heeft echter nog
alles te bewijzen in de MotoGP. De Brit staat voor een leerjaar maar heeft toch
potentieel anders zou een doorgewinterde teambaas als Hervé Poncharal hem geen
MotoGP-contract aanbieden.

Bij Honda heten de
satellietrijders Alvaro Bautista en Stefan Bradl. In 2012 lieten ze af en toe
een stukje van hun potentieel zien. Misschien lukt het hen omdat in 2013 meer
te gaan tonen. Maar makkelijk zal het alvast niet worden.

 

5. Ducati timmert aan de weg terug

 

Een constructeur die we nog niet
belicht hebben is Ducati. De fabrieksrijders van het Bolognese merk – Andrea Dovizioso
en Nicky Hayden – presteerden dan ook er matig tijdens de voorseizoenstesten.
Nu Ducati onder Duits bewind staat waait er ook een nieuwe wind door Ducati
Corse
, de sportafdeling van de constructeur.  Technisch directeur Filippo Preziosi werd
afgelopen winter aan de kant geschoven en vervangen door de Duitser Bernhard
Gobmeier
.

 

Ducati begon aan de wintertests
met een behoorlijke achterstand maar lijkt die nu voor een stuk weggewerkt te
hebben. Tijdens de eerste vrije training in Qatar zette Dovizioso een sterke
vijfde tijd neer. Naast het fabrieksteam rijdt ook het Pramac-team met
Desmosedici’s. Ben Spies kreeg van de Italianen een tweede kans om zich te
bewijzen in de GP’s. Z’n teammaat is de jonge Italiaan Andrea Iannone. Beide
rijders kunnen misschien wel een uitschieter laten optekenen maar zullen geen
vaste waarden worden in de top-5.

 

 

 Foto: Image Globe/AFP

Facebook comments