MotoGP Transfernieuws: Crutchlow in het oog van de storm

Het ‘silly season’ is weer aangebroken. Vlak voor de
zomerstop – na de USGP van komend weekend ligt het seizoen een maand stil –
begint de geruchtenmolen op toeren te komen. De hoofdrolspeler op de
MotoGP-transfermarkt heet dit jaar Cal Crutchlow.

 

 

Reeds begin mei begon Cal Crutchlow zich zorgen te maken over z’n
positie bij het Monster Energy Tech3 Yamaha-team.  Naar verluidt zou Yamaha toen al Moto2-rijder
Pol Espargaro vastgelegd hebben voor 2014. Espargaro zou in dat scenario vanaf
2014 ‘rijpen’ in het Franse privé-team om dan later eventueel naar het
fabrieksteam over te stappen.  Hoe dan
ook, Crutchlow zou momenteel drie opties op tafel hebben liggen. Hieronder overlopen we deze even.

 

 

Optie 1: Yamaha

 

Crutchlow heeft nooit z’n mening ten opzichte van Yamaha
onder stoelen of banken gestoken. Na de prestaties van de voorbije GP’s is de
Brit tot een van de smaakmakers van de MotoGP uitgegroeid. Niettemin blijft de
respons van Yamaha daarop vrij koel. 
Omdat zowel Jorge Lorenzo als Valentino Rossi ook nog in 2014 onder
contract liggen bij het fabrieksteam is daar volgend jaar alvast geen plaats
voor hem.  Crutchlows manager, voormalig
wereldkampioen motorcross Bob Moore, zou een voorstel bij Yamaha hebben ingediend
om de Brit bij het merk te houden.

 

 

Het voorstel van Moore voorzag dat Crutchlow nog één jaar –
met een hoger salaris en meer support - bij Tech3 zou blijven, om dan in 2015
naar het Yamaha Factory Racing-fabrieksteam te ‘promoveren’.  Dat laatst is volgens Yamaha-racebaas Lin
Jarvis
echter onmogelijk. Jarvis voorziet dat zowel Lorenzo als Rossi na 2014
ieder nog twee jaar zullen ‘bijtekenen’. 
Komen Yamaha en Crutchlow als nog tot een overeenkomst voor 2014 dan
heeft dat consequenties voor Bradley Smith. De MotoGP-rookie heeft weliswaar
een contract met Tech3 voor volgend jaar maar zal in dat geval op een
CRT-motorfiets met een productie Yamaha M1-blok zitten. Komen Crutchlow en Yamaha
niet tot een akkoord dan is het niet ondenkbaar dat Crutchlow sponsor Monster
Energy met zich meeneemt.

 

 

 

Optie 2: Ducati

 

Reeds vorige zomer snuffelden Ducati en Crutchlow aan mekaar. Uiteindelijk koos Ducati  echter voor Andrea Dovizioso en werd – met het oog op de
Amerikaanse markt – Nicky Haydens contract nog met een jaar verlengd.  Hayden heeft nu al te horen gekregen dat er
in 2014 geen plaats meer zal zijn voor hem bij het Ducati-fabrieksteam. Dat
wijst op de komst van een nieuwe rijder maar doet tegelijkertijd de vraag rijzen
of Crutchlow zin heeft om zich aan de nukkige Desmosedici te wagen. Bovendien
is het nog maar de vraag in hoeverre Crutchlow sponsor Monster Energy kan
betrekken bij een eventueel Ducati-verhaal. 
Monster Energy sponsort Crutchlow reeds vanaf 2008, toen de Brit nog
voor HM Plant Honda uitkwam in het British Superbike.

 

 

Optie 3: Honda

 

Sinds het Duitse GP-weekend zouden er gesprekken gaande zijn
tussen Honda-raceafdeling HRC en Crutchlow. Een plaats in het HRC-fabrieksteam lijkt ons alvast
uitgesloten. De Brit zou dan onderdak kunnen vinden bij een van de twee
Honda-satellietteams: LCR of Gresini. Fausto Gresini gaf echter al aan dat hij
z’n overeenkomst met Alvaro Bautista zal nakomen en dat de Spanjaard zoals
voorzien ook in 2014 op een Fun and Go Honda zal zitten.

 

Blijft over: de piste
LCR
. Momenteel wordt het zitje van de LCR Honda bezet door Stefan Bradl.  Maar het is een publiek geheim dat z’n
moeilijke seizoenstart weinig indruk heeft gemaakt bij HRC.  Niettemin deelde HRC in Assen mee dat men erg
dicht bij een contractverlenging met Bradl stond. Vreemd genoeg was er op dat
vlak volledige radiostilte op de Sachsenring. Heeft men zich bij HRC dan alsnog
bedacht en gaat men nu voor de piste Crutchlow? De  Monster Energy-dollars zouden alvast welgekomen zijn bij het privé-team van Lucio Cechinello dat wel wat meer financiële armslag kan gebruiken. Daar
tegenover staat dat Bradl de onvoorwaardelijke steun van Honda Deutschland  – de grootste Honda-importeur van Europa -geniet .Vraag is echter hoe zwaar - financieel gezien dan - die steun weegt? 

 

 

 

 

 

 

Welke van deze drie opties Crutchlow ook kiest, optimaal is
ze niet. De recente geschiedenis leert ons dat je sinds de terugkeer naar de
1000cc-machines het best op een fabrieksmachine van Honda of Yamaha zit. Hoe
dan ook zal de uiteindelijke keuze van Crutchlow repercussies hebben voor
andere rijders. Daar gaan we volgende keer dieper op in.

 

 

 

Foto: Image Globe/AFP

Facebook comments