MotoGP-WK Superbike: transfermarkt 2014-2

De plotse beslissing van BMW om de stekker uit het GoldBet
Superbike-team te trekken heeft de transfermarkt voor 2014 er niet simpeler
opgemaakt. Dat geldt althans voor de rijders maar voor de fans wordt het wel
een stuk boeiender.

Zeker nu zowel MotoGP als WK Superbike beiden onder de
Dorna-koepel
huizen zijn deze kampioenschappen meer dan ooit met mekaar gelinkt.
Dat geldt ook voor deze transfer-update en alle volgenden.

 

Vorige week berichtten we over Cal Crutchlow. De Brit is erg
gewild in de MotoGP en had drie verschillende voorstellen op tafel liggen.
Voorlopig heeft Crutchlow nog geen knopen doorgehakt maar dat zal niet lang
meer op zich laten wachten. Zo zouden de voorstellen van Yamaha en Ducati dit
weekend aflopen. De kans dat Crutchlow, die na jarenlang voor een relatief laag
salaris gereden te hebben eindelijk wil ‘cashen’,  voor het voorstel van de
Italiaanse constructeur opteert, is volgens waarnemers groot.  Met een tweejarig contract bij Ducati zou
Crutchlow volgens het Spaanse blad Motociclismo zo’n 6 miljoen Euro gaan
verdienen.

 

Hayden naar de Superbikes?

 

Zou Crutchlow vooralsnog voor Monster Energy Tech3 Yamaha of
een Honda-satellietmachine opteren dan lijkt Ben Spies een van de belangrijkste
kandidaten voor het tweede zitje bij Ducati. Voor Nicky Hayden zal er na dit
seizoen geen plaats meer zijn bij Ducati. Althans, niet in de MotoGP. De rijder
uit Owensboro Kentucky zou naar het Alstare Ducati-fabrieksteam in het WK
Superbike kunnen verkassen. Kiest Hayden voor die switch dan is hij de eerste
voormalige wereldkampioen MotoGP die in het WK Superbike uitkomt.

 

Of Hayden in dat geval team zal vormen met Carlos Checa is
nog maar de vraag. De Spanjaard maakt een rotslecht seizoen door  en z’n toekomst als professioneel wegracer
staat op het spel. Checa nadert de 40 en zou na dit seizoen weleens een streep
onder z’n carrière kunnen trekken.

 

Bij die andere Italiaanse constructeur in het WK Superbike –
Aprilia
dus – lonkt men naar Marco Melandri. Zeker nu de Italiaan voor de derde
keer in z’n carrière op straat komt te staan na een “collectief ontslag” – in
2009 met Kawasaki, in 2011 met Yamaha en nu dus met BMW – is hij een
interessante optie. Melandri kan op termijn tot een uithangbord à la Max Biaggi
uitgroeien en heeft n nu wellicht niet de aanbiedingen maar voor het uitkiezen.

 

Na 7 seizoenen in dienst van het Nederlandse Ten Kate
Honda-team
kiest Jonathan Rea allicht voor een ander avontuur.  De Noord-Ier kon z’n talent nooit volledig
ontplooien op de Honda CBR1000RR. Zeker in z’n huidige constellatie als Pata
Honda
loopt het team achter de feiten aan. Rea heeft een serieus aanbod van
Paul Bird Motorsport op zak. Rea zou dan op een klantenversie van de Honda RCV
z’n eerste volledige seizoen in de MotoGP afwerken. 

 

Verkast Rea dan kan Leon Haslam aan de slag blijven bij Pata
Honda. De Brit heeft tot hiertoe een moeilijk maar vooral pijnlijk seizoen
achter de rug. Of Pata Honda volgend jaar al zou kunnen beschikken over de
nieuwe V4 Superbike van Honda is niet helemaal duidelijk. Bij ‘Big Red’ kijken
ze allicht de kat uit de boom tot de FIM, Dorna en de MSMA een definitief
Superbike-reglement voor 2014 uitwerken. Maar daar horen we, net als over de transfermarkt ,ongetwijfeld meer over in de komende weken. Stay tuned folks!

 

Foto: Image Globe/AFP

 

Facebook comments