Motorsalon 2014: het bilan van de importeurs

Positieve geluiden bij de importeurs.

 

Maandag kon je hier al lezen dat het Auto-en Motorsalon opnieuw in de lift zat qua bezoekers. Ook
wij merkten dat op onze stand in Paleis 3. Maar de hamvraag was natuurlijk of
dat hogere bezoekersaantal ook een positief effect zou hebben op de
verkoopscijfers. We contacteerden vijf importeurs en vroegen hen naar het bilan
van het voorbije Salon.

 

Honda Belgium


Honda kwam als
marktleider naar de Heizelpaleizen
en was van plan om die positie ook in 2014 te blijven bekleden. “Het bilan is zeker positief” zegt Sales
Manager Timmy Smets over het
voorbije Salon. “We hebben in ieder geval
meer motorfietsen dan vorig jaar verkocht. Zowel voor de nieuwigheden in het
gamma als voor de bestaande modellen was de interesse over het algemeen groot.
Als we dat specifiek naar modellen toe vertalen dan merken we toch dat onze
NC-lijn het meest in de schijnwerpers stond. Daarnaast genoot ook de nieuwe VFR
800 veel belangstelling, net als de Crosstourer. De MSX 125 blijft de goede lijn
van 2013 ook nu doortrekken”.  Smets
bemerkte tijdens de 10 Salondagen ook een opmerkelijke trend. “Het percentage
van verkochte motorfietsen met DCT – Honda’s Dual Clutch Transmission-systeem –
blijft groeien.
De
mensen beginnen blijkbaar meer en meer deze unieke technologie naar waarde te
schatten
.”

 

 

Kawasaki
Benelux


Na een moeilijk jaar op de Belgische markt heeft Kawasaki iets goed te maken. Volgens marketing
en PR-coördinator Marjon Daggenvoorde
hebben de groenen hun start alvast niet gemist. “Het bilan was heel positief voor Kawasaki” steekt Daggenvoorde van
wal. “Dit resulteerde dan ook in een betere
verkoop dan vorig jaar. In Brussel waren onze bestverkochte modellen de Z800,
de nieuwe Z1000 en de Z1000 SX. Ook de nieuwe J300 motorscooter en de W800
waren erg in trek
.”

 

 

 

KTM


Het Oostenrijkse KTM
zat de afgelopen jaren sterk in de lift op de Belgische markt. De vraag was
of de oranje machines vorig jaar hun plafond reeds bereikt hadden of dat er nog
meer in zit. “We kunnen zeer tevreden op
het Salon terugblikken
” zegt marketing manager Bart Vermeulen. “Vooral onze
zware modellen, de 1190 Adventure en de 1290 Super Duke R zaten in de lift. Bij
dat laatste model merkten we wel dat er wel wat mensen meer dan een jaar op z’n
lancering hadden zitten wachten. Daarnaast deed ook de Duke 390 het erg goed.
Vorig jaar kampten we met lange leveringstermijnen voor dat model maar die zijn
nu verholpen.
” KTM mag dan een off-roadmerk zijn veel enduro’s en crossmotoren
werden er in Brussel niet verkocht. “Dat
is logisch” vervolgt Vermeulen. “Crossers en enduristen kopen hun machine
eigenlijk al onmiddellijk na het voorbije seizoen. Off-roadmachines moet je dan
ook vooral in de maanden november en december aan de man brengen. Niettemin
hebben we toch een aantal enduro’s aan liefhebbers verkocht op het Salon
.”

 

 

Suzuki Belgium


Het merk uit Hamamatsu zit al enkele jaren in woelig
water. Voor 2014 heeft het vooral z’n hoop op de gloednieuwe V-Strom 1000
gevestigd. “Het was een heel goed Salon
voor ons
” zegt marketing manager Thomas
Van Outryve
over de 10 dagen in Brussel. “Temeer omdat ons bestverkochte model de GSR 750 Freegun was, een model
dat we als importeur zelf voor de Belgische markt ontwikkelden
”.  Naast deze Suzuki-van-eigen-bodem deden ook
enkele andere modellen het goed. “Uiteraard
was er ook veel belangstelling voor de nieuwe V-Strom 1000. Ook de 650-versie
van die motorfiets en de 650 Burgman verkochten goed
” besluit Van Outryve.

 

 

Yamaha Motor Belgium


Na enkele moeilijke jaren was er bij Yamaha eind vorig jaar reeeds een lichte verbetering te merken in
de verkoop. Het Salon 2014 moest voor importeur D’Ieteren Sport dan ook de wederopstanding inzetten. “Het bilan is erg positief” zegt sales manager
Marc Op De Beeck.”Met 14 nieuwe modellen op de stand hadden we
veel belangstelling voor het merk en de producten. Dat maakte dan ook dat de
verkoop beduidend beter was dan vorig jaar. Het waren daarbij vooral de
MT-modellen die aan de kar trokken. In de eerste plaats de MT-09 maar ook de
MT-07.

 

 

In Motoren & Toerisme 2-2014 lees je een uitgebreid rondetafel-debat met vertegenwoordigers van de vijf best verkopende merken op de Belgische motormarkt.

 

Foto: FEBIAC

 

Facebook comments