MX2015: KTM SX-F 2015

De viertaktcrossers van 'Big Orange' voor 2015

 

KTM blijft ook in 2014 op de motorcrosscircuits heersen. Om er
voor te zorgen dat dit ook in 2015 zal gebeuren pakte KTM z’n crossgamma aan.
De Oostenrijkers hebben momenteel het uitgebreidste crossgamma van alle
constructeurs. Zodanig zelfs dat je het makkelijk in drie sub-gamma’s kan opdelen:
de jeugdmodellen, de tweetaktmodellen en de viertaktmodellen. En het is met
deze laatsten dat we de spits afbijten.

 

KTM SX-F-gamma 2015

 

Alle viertakt crossers ondergingen een aantal wijzigingen
aan het rijwielgdeelte
:

 

-         
Zo kreeg het frame – dat ook in 2015 nog steeds
een stalen buizenframe is – een nieuwe dwarsbuis, onderaan,  tussen beide framehelften. Hierdoor werd er 60
gram bespaard op het totaalgewicht van het frame. Via de dwarsbuis wordt ook
het linksysteem met het frame verbonden.

-         
Dat linksysteem kreeg een nieuwe geometrie.
Voortaan scharniert het anders en dat biedt betere controle, stabiliteit en
balans. De voornaamste oorzaak daarvan is dat de achterpartij van de SX-F’s nu lager
hangt.

-         
Door een nieuw innovatief productieproces van
het linksysteem werd er 40 gram gewicht bespaard.

-         
De schokbreker kreeg een nieuwe afstelling en is
zo aangepast aan het nieuwe linksysteem.

-         
Ook de voorvork kreeg een nieuwe afstelling en
bevat nu meer olie. Specifiek voor de SX-F 450 werden er zachtere spiraalveren
gemonteerd. Die moeten er voor zorgen dat de grip beter is.

-         
Nieuw design voor de asopname met 2mm minder
offset (33 mm ipv 35 mm) voor betere bochtenstabiliteit.

-         
Nieuw vooras van 22 mm voor gewichtsreductie en
een betere feeling.

-         
Nieuwe voorkpootbeschermers met een open
ontwerp. Makkelijker weg te halen voor onderhoud en reinigen van de vorkpoot.

-         
Nieuwe zwart Excel velgen voor een agressievere
look en verbeterde prestaties.

-         
Nieuwe Dunlop Geomax MX52 banden voor betere
tractie en hoge prestaties.

 

KTM SX-F 250

De KTM SX-F 250 is al bijna een decennium dé referentie in
de MX2-klasse. Voor 2015 kreeg de machine de volgende mechanische
vernieuwingen:

-         
Nieuwe O-ringen in de oliepomp. Voor een langere
levensduur.

-         
Nieuw koppelingshuis waardoor gewicht wordt
bespaard.

-         
Nieuwe koppelingsveren voor een consistenter
gedrag onder belasting.

-         
De SX-F 250 heeft een toerentallimiet van 14.000
opm. Het drooggewicht van de machine bedraag 102,2 kg.

 

KTM SX-F 350

 

Samen met z’n neefje, de Husqvarna FC350, is deze KTM de enige
drieënhalf crosser die momenteel op de markt is. De machines positioneert zich
perfect tussen de 250 en de 450 in en is de favoriete motorfiets van vijfvoudig
wereldkampioen MX1 Antonio Cairoli

 

-         
Nieuwe O-ringen in de oliepomp. Voor een langere
levensduur.

-         
Nieuw koppelingshuis waardoor gewicht wordt
bespaard.

-         
Nieuwe koppelingsveren voor een consistenter
gedrag onder belasting.

De machine weegt (droog) 104,5 kg. De SX-F 350 beschikt over
een elektrische starter.

 

KTM SX-F 450

 

De machine van Ken De Dycker is de krachtpatser van het
KTM-crossgamma. De zware viertakt was afgelopen winter ook succesvol in het AMA
Supercrosskampioenschap
met zeges voor Ken Roczen en Ryan Dungey.

 

-   Nieuwe O-ringen in de oliepomp. Voor een langere
levensduur.

 

De SX-F 450 heeft een drooggewicht van 105,5 kg en is ook
met een elektrische starter uitgerust.Het 450cc blok produceert 60 pk aan
11.500 opm.

 

Facebook comments