MY 2013: Aprilia Caponord 1200

Aprilia doet in 2013 z’n herintrede in het segment van de
zware reisenduro’ met de Caponord 1200.

 

 

De naam ‘Caponord’ klinkt bij sommigen misschien vertrouwd.
Geen toeval want Aprilia had eerder al een gelijknamige 1000cc twin  in z’n gammaa. Eind 2008 verdween dat die Caponord 1000 echter uit de
catalogus.

 

De veranderende marktomstandigheden waarbij vooral
hoogpoters ‘boomen’ deed Aprilia echter op z’n stappen terugkeren. Naar eigen
zeggen mikt het merk uit Noale met de Caponord 1200 op het ‘straatenduro-segment’.
Aprilia
maakt zich sterk dat het met de dikke twin,  een motorfiets  op de markt brengt die reizen en fun perfect
verzoent met dagdagelijks gebruik.

 

Wie de Caponord 1200 wat nader bekijkt merkt meteen waar
Aprilia
de mosterd haalde. De dikke trail is dan ook in grote lijnen gebaseerd
op de Dorsoduro 1200 , Aprilia’s hypermoto
Beide Aprilia’s delen dan ook hetzelfde chassis al claimt Aprilia wel
dat dit bij de Caponord 1200 gewijzigd werd.  Zo gaf Aprilia de Caponord 1200 onder andere
een nieuw subframe.

Naast het frame deelt de Caponord 1200 ook z’n motorblok met
de Dorsoduro. Dat motorblok  is een dikke
V-twin van 1197 cc
. Aprilia deelde geen prestatiegegevens mee over dat blok
maar uit de technische fiche van de Dorsoduro hebben we onthouden dat het
maximale vermogen 130 pk
aan 8.700 opm bedraagt.  Het koppel van de V-twin bedraagt 115 Nm.

 

Hi-tech


Zoals het een moderne Aprilia betaamt is de Caponord
rijkelijk voorzien van elektronische hulpmiddelen. Zo tref je op de ‘basisversie
al tractiecontrole, een tweewegs ABS-systeem,  ride-by-wire en een instelbaar mappingsysteem
aan. Zover voor het gebruiksgemak. Een verstelbaar scherm en verwarmde
handvatten zorgen voor het nodige rijcomfort.

 

Travel Pack


Wie nog meer elektronica wil kan die krijgen maar moet dan
wel het ‘travel pack’ er als optie bijnemen. Hoofdbestanddeel van dat travel
pack is het ADD-systeem dat staat voor Aprilia Dynamic Damping. Het ADD is
Aprilia’s eigen interpretatie van semi-actieve vering. Verder omvat het travel
pack cruise control, zijkoffers en een middenbok.

 

Het is nog maar de vraag of de Caponord 1200 zich echt als
reismotor zal kunnen ontpoppen. Zolang je er mee op gebaande wegen blijft doet
er zich geen enkel probleem voor maar de 17 inch wielen lijken ons niet echt
geschikt voor een reis over gravelwegen zoals je die in bijvoorbeeld veel in de
Baltische staten aantreft.

 

De Caponord 1200 wordt in het voorjaar van 2013 op de
showroomvloer verwacht. De prijzen voor België en Nederland zijn vooralsnog
niet bekend.

 

Facebook comments