MY 2013: Honda Gold Wing F6B

Naast de introductie van de CB500-modelfamilie was de F6B
Honda belangrijkste nieuwigheid. Zonder enige vorm van schroom noemde ‘Big Red’
de F6B dan ook een Bagger.

 

De verwijzing naar die Amerikaanse customtrend zit ook in de
typeaanduiding verwerkt. F6 staat voor de ‘flat six’-motor en de B staat dus
voor Bagger. Honda noemt de F6Bhalf cruiser, half custom maar volledig
Bagger.
” Daarbij beroept de constructeur zich op het gestripte, stijlvol en
vloeiend uiterlijk van de F6B. En het dient gezegd; zonder de topcase en met het kleinere
scherm oogt het silhouette van de F6B een stuk vloeiender dan dat van de ‘gewone
GL 1800. Toch raakte Honda niet aan het oorspronkelijke chassis van de GL 1800
dat het uitgangspunt vormt voor de F6B.

 

Net als bij de ‘klassiekeGold Wing  vormt de  vloeistofgekoelde 1832cc metende flat six het
hart van de F6B. Het blok is voorzien  van injectie en heeft 2 kleppen per cilinder.
De dikke flat six zet dan ook een fenomenaal koppel van 167 Nm neer. De motorfiets
is voorzien van een gecombineerd rem- en ABS-systeem.

 

Back to basics


Wie op de F6B dezelfde luxe als op een GL1800 verwacht, komt
bedrogen uit. Verwacht dus geen standaard satellietnavigatiesysteem, airbag of verlichte instrumenten. Maar ook zadelverwarming, cruise control en de elektrische achteruitversnelling die zo kenmerkend is voor de Gold Wing zijn verdwenen.Daar tegenover staat dan weer dat Honda de F6B een nieuwe
duozit gaf. Daarop gezeten heeft de passagier alvast meer ruimte. Honda
vergelijkt het met meerijden in een cabrio. De passagier moet het op de F6B
evenwel doen met voetsteunen in plaats van treeplanken. Het ontberen van veel
extra’s heeft echter ook een voordeel. De F6B weegt namelijk 385 kg en dat is zo'n 28 kg minder dan
de GL1800.

 

De F6B mag dan erg basic lijken – in vergelijking met de GL
1800 toch
Honda heeft een aspect niet over het hoofd gezien: muziek! De F6B
is immers uitgerust met vier speakers. Voor muziek kan je zelf zorgen met je  iPod of via USB Flash Drive
connectiviteit

 

Nieuw cliënteel


Het mag duidelijk zijn dat Honda met de F6B niet op de
bestaande Gold Wing-rijders mikt. Wie van hen zou immers een stap willen terug
zetten inzake comfort en gebruiksgemak? De F6B moet echter potentiële Gold
Wing-rijders
helpen recruteren. Vandaar dat 
Honda
ook volledig voor de Bagger-look ging.

Mik je als constructeur op jongere rijders dan moet je ook
met beperktere financiële mogelijkheden rekening houden. Daarom hield Honda de
F6B
dan ook ‘basic’. Je zou zelfs kunnen denken dat de B in de typeaanduiding
voor basic staat. Hoeveel de F6B in België zal kosten is op dit ogenblik nog
niet bekend maar Honda heeft het over een behoorlijke prijsreductie (tov de GL
1800
).

 

Facebook comments