MY 2014: Aprilia Tuono V4 R APRC ABS

Aprilia had met de Tuono V4 R APRC al de ultieme, sportieve
naked bike in huis. Met de nieuwe ABS-versie wordt de Tuono nog iets ultiemer.

 

 

Je mag de Tuono V4 R APRC gerust als het broertje van de
Aprilia RSV4 zien. Het was deze laatste motorfiets waarmee Max Biaggi zich in
2010 en 2012 tot wereldkampioen Superbike kroonde. Voor modeljaar 2014 werd de Tuono V4 R  op alle vlakken verbeterd. Om te beginnen
kreeg de sportieve naked nog iets meer vermogen. De vorige versie had een
maximaal vermogen van 167 pk. Bij de Tuono V4 R APRC ABS wordt dat opgetrokken
tot 170 pk. 



Aprilia spitste zich bij de ontwikkeling van de nieuwe Tuono
V4R APRC ABS vooral toe op de elektronica. 
Het APRC-systeem – dat staat voor Aprilia Performance Ride Control -
werd verder verbeterd en dat maakte dat de actieve veiligheid er weer een stuk
op vooruit ging. De Tuono kon daarbij profiteren van dezelfde updates als die
op de RSV4 APRC werden doorgevoerd.  Nog
even eraan herinneren dat dit APRC-systeem zowel tractiecontrole, anti-wheelie
controle, motormapping als een quick shifter omvat. Bovendien is de Tuono, net
als de RSV4, uitgerust met een ride-by-wire-systeem.

 

 

De verbeterde veiligheid uit zich ook in een nieuw en
volgens Aprilia zeer geavanceerde remsysteem dat tot de standaarduitrusting
behoort.  De Brembo remschijven van 320
mm bleven uiteraard behouden maar de Tuono remt voortaan via radiaal
gemonteerde M432 monoblocs
. Deze laatste zijn eveneens Brembo-componenten.

 

 

 

Eindelijk ABS

 

 

De nieuwe versie van de Tuono kreeg niet voor niets ABS
toegevoegd als typeaanduiding. Ook dat behoort nu tot de standaarduitrusting.
Geen overbodige luxe voor een naked met zulk vermogen maar Aprilia heeft lang
de boot afgehouden. Nu de Tuono toch eindelijk van ABS voorzien werd, hoeft het
niet te verbazen – Aprilia’s sportieve achtergrond kennende – dat het ABS
uitschakelbaar
is.  En zoals je van een
hi-tech motorfiets als de Tuono mag verwachten is het ABS-systeem ook
instelbaar.

 

Aprilia beperkte zich voor deze update van de Tuono niet
alleen tot de elektronica. De naked werd van een nieuw zadel voorzien. Dit
zadel kreeg een extra vulling wat het dagelijks comfort van de berijder
gevoelig moet verhogen.  De Italiaanse
constructeur focuste ook op de vering van de Tuono. De basisafstelling van de
veringelementen van Sachs is vooral op weggebruik gericht. Maar zowel de
voorvork als de schokdemper zijn volledig instelbaar en kunnen dus eventueel
voor circuitgebruik afgesteld worden.

 

 

De Aprilia Tuono V4 R APRC ABS is nog deze maand leverbaar. De
basisprijs van de nieuwe Tuono bedraagt in België 15.790 Euro. 

Facebook comments