MY 2014: Ducati 1199 Panigale Superlegerra

Ducati
bouwt de ultieme Panigale...

We hadden nog maar nauwelijks de komst van de 899 Panigale verteerd of daar is Ducati alweer met een nieuw pareltje:
de 1199 Panigale Superleggera. De
term ‘Superleggera’ is niet helemaal nieuw bij Ducati dat vroeger al
specials onder deze noemer uitbracht. Een van de laatsten  was de 900
SS Superleggera
uit de jaren ’90.

 

Maar nu opteert Ducati
dus opnieuw voor een Superleggera-versie
en wel van z’n vlaggenschip de 1199
Panigale
. Superleggera betekent
in het Italiaans zoveel als ‘superlicht
en dat predikaat maakt de 1199 Superleggera helemaal waar. Je kan deze
motorfiets nog het best omschrijven als een lichtgewicht – letterlijk dan –
versie van de Panigale R.

 

De 1199 Panigale
Superleggera
zet ‘droog’ slechts 155 kg op de weegschaal. Dat is zo’n 10
kilo minder dan wat het minimumgewicht voor het WK Superbike bedraagt! Dat ongelofelijk lage gewicht bereikten de
ingenieurs door een cocktail van titanium,
magnesium en carbon te gebruiken voor de bouw van de Superleggera. Ducati claimt dan ook dat de Superleggera de beste
verhouding vermogen/gewicht ooit – voor een productie motorfiets heeft.

 

 

Doeltreffend dieet


Voor de bouw van de 1199
Panigale Superleggera
begon Ducati met
de Panigale R als basis. Die
Panigale R zet zelf slechts een drooggewicht van 165 kg op de weegschaal. Is de
monocoque van de Panigale R nog in
aluminium uitgevoerd dan is dat op de Superleggera
in magnesium. Ook de Marchesini
wielen van de Superleggera zijn uit gesmeed magnesium. Voor het subframe en de
stroomlijn van de Superleggera koos Ducati voor het gebruik van carbon. De uitlaatlijn bestaat uit titanium terwijl de spruitstukken uit roestvrij staal vervaardigd zijn.  Om het gewicht verder te drukken gebruikte
Ducati ook zoveel mogelijk titanium bouten op de Superleggera.

 

De obsessie voor een ‘slanke
motorfiets werd verder gedreven bij de vering. Daar opteerde Ducati voor de
lichtgewicht FL 916 voorvork van Öhlins. Achteraan werd de Öhlins TTX 36 schokbreker zelfs
voorzien van een titanium spiraalveer!

 

Ook het Superquadro
blok
ontsnapte niet aan een ‘afslanking’.  Standaard heeft de motor van de Panigale al titanium drijfstangen en inlaatkleppen.
Bij de Superleggera zijn ook de uitlaatkleppen uit dit edele metaal
vervaardigd.  Het blok kreeg ook nieuwe
zuigers met een korte rok en twee ringen en een gemodificeerde zuigerkroon. Dat
zorgde naast  gewichtsbesparing en minder
frictie ook voor meer compressie. Tenslotte kreeg het blok, dankzij het gebruik
van tungsten, ook een lichtere
krukas.  Dit alles maakt dat de
Superleggera volgens Ducati nu meer dan 200 pk produceert!

 

Elektronica

 

De Superleggera zou
geen moderne Ducati zijn zonder een
veelvoud aan elektronische hulpmiddelen. Uiteraard zijn er de ‘gewone’ rijmodi en daarnaast zowat alle mogelijke ‘prestatiebevorderende
elektronica zoals DDA (Ducati Data
Analysis). Maar Ducati lanceert met DWC
(Ducati Wheelie Control) een gloednieuw systeem op de Superleggera. Het anti-wheeliesysteem
wordt aan het DTC-tractiecontrolesysteem
en het EBC-motorremsysteem
gekoppeld. Dat zorgt ondermeer voor een automatische
calibratie
op basis van de grootte van de achterband en de
eindoverbrenging.

 

Race-kit


Voor wie een
drooggewicht van 155 kg
toch nog aan de te hoge kant vindt ontwikkelde Ducati ook een Race-kit. Deze kit is eigenlijk alleen voor circuitgebruik bedoel
en bestaat uit een volledige titanium race-uitlaatlijn met 2-in-1 collector van Akrapovic.
Deze uitlaatlijn levert volgens Ducati 5
extra pk’s
op.   Hoger windschermpje, lichtere tankdop,
paddockstand en een kit om de nummerplaat en de zijstandaard te verwijderen.  Alles samen levert deze race-kit een gewichtsbesparing van 2,5 kg op.

 

 

Op onze Facebookpagina, http://www.facebook.com/demotorsite, vind je een uitgebreide fotogalerij van de Ducati 1199 Panigale Superleggera. Check it out! 

 

Facebook comments