MY 2014: Motus MST en MST-R

Na een ontwikkeling van zo’n drie jaar is de Motus MST
productieklaar. Het Amerikaanse merk trok dealers aan en gaat binnenkort de
eerste exemplaren van de MST afleveren.

 

 

Twee jaar nadat Motus Motorcycles voor de eerste keer een prototype van
de MST toonde in Laguna Seca stelde het op diezelfde plaats de productieklare
modellen voor.  Bij Motus zien ze hun MST
als een ‘sportsbike’. Wij zien de MST toch eerder als een toermotor maar dan wel een
hele snelle. Volgens Brian Case, de designer van de Motus MST, is de
motorfiets  in staat om 204 mph – zo’n
slordige 328 km/u -  te halen. Op voorwaarde dat je  dan wel  een kleiner achtertandwiel monteert. Typisch
Amerikaanse bluf of realiteit?

 

Feit is wel dat de Motus MST door een niet alledaagse
krachtbron wordt aangedreven. Motus ontwikkelde en bouwde immers zelf de V4 van
1650cc. Een beul van een motorblok dat 160 pk zou ontwikkelen. Met 162 Nm is
ook het koppel impressionant. Net als het gewicht van het blok overigens.
Compleet met versnellingsbak en smeermiddelen weegt de krachtbron alleen al 102
kg.

 

De afwerking van de MST onderstreept de ambities van Motus
als premium-merk.  Zo staat de motorfiets
op gesmede wielen van OZ, heeft hij een instelbare Öhlins Nix-voorvork en
Brembo remmen. Verder zijn ook het stuur en het windscherm verstelbaar en
beschikt de MST over ride-by-wire. Dat laatste sluit overigens goed aan bij de
tellerpartij die volledig op een LCD-scherm staat.

 

Wie nog meer comfort en gebruiksgemak wil kan dat krijgen
maar zal er dan wel extra voor moeten betalen. Zo behoren een verwarmd zadel en
verwarmde handvatten tot de opties evenals een verlaagd zadel en een groter
winscherm. Voor reisfanaten is er ook nog een topcase van 30 liter verkrijgbaar.

 

 

R-versie


 

Naast de ‘gewone’ versie van de MST presenteerde Motus ook
een R-versie op Laguna Seca. Zoals de typeaanduiding reeds doet vermoeden is
die (nog) sportiever. Zo produceert het V4-blok in R-trim geen 160 maar 180 pk.
Verder is deze motorfiets met duurdere componenten afgebouwd. De R-versie heeft
een Öhlins TTX-voorvork, Brembo M4 monobloc-remmen en carbon wielen van het
Zuid-Afrikaanse BST.

 

Over de prijzen van beide versies rept Motus echter geen
woord. Allicht is dat ook een manier om geïnteresseerden naar een van de 16 Motus-dealers
in de voornamelijke Zuidelijke staten van de VS te krijgen. 

 

Foto's: Motus Motorcycles

Facebook comments