MY 2014: Royal Enfield Continental GT

Een Indiase caféganger!

 

Om z’n eerste kant-en-klare café racer te lanceren trok
Royal Enfield
naar het Londense Ace Café. Geen betere plaats ter wereld om zo’n
machine voor te stellen want het was immers daar dat in de jaren ’60 ‘Rockers
begonnen af te spreken om er tegen mekaar te racen over de ‘North Circular Road’.  Als het Ace Café niet de geboorteplaats van
de café racer was dan stond z’n wieg er toch…

En ook Royal Enfield heeft iets met café racers. Al lang,
want reeds in 1990 bood het Indische merk van Britse oorsprong Clubman-kits aan
om de Bullet 500 om te bouwen tot een café racer.  De plannen om een productieversie van een
café racer te bouwen, leidden in 2010 tot een eerste conceptmodel . Het
conceptmodel was dat jaar een van de publiekstrekkers op de Royal Enfield stand
tijdens de  Auto Expo in New Delhi.

 

Twee jaar later toonde Royal Enfield op diezelfde Auto Show
een productieklare café. Royal Enfield doopte het model tot
Continental GT. Met
die naam verwijzen de Indiërs naar de sportieve kwaliteiten van hun motorfiets.  
Een jaar nadat het de Continental GT voor het eerst aan de
wereld presenteerde noemt Royal Enfield het model hun sportiefste product
ooit.  Wie zich daarbij indrukwekkende
prestaties voorstelt, komt echter bedrogen uit. 
Met een maximaal vermogen van 29,1 pk aan 5.100  opm blijft de snelheidsfreak
toch een beetje op z’n honger zitten. Om de prijs te drukken bespaarde Royal
Enfield ook wat op de componenten. Zo was de showversie van de Continental GT
achteraan met twee Öhlins schokbrekers uitgerust. Op de productieversie zijn
deze echter vervangen door een eenvoudigere versie van het Italiaanse
Paioli


Maar dat  en het ontbreken van andere kleurstellingen buiten rood,  zal de echte liefhebber waarschijnlijk niet afschrikken.  Het moet dan ook gezegd dat
deze
Contintental GT bijzonder fraai oogt. 
Bovendien is het ook de allereerste ‘Indiase’
Royal Enfield die zuivere
voor recreatieve doeleinden werd ontworpen. 
Het gebrek aan een duozit en of bagagedrager maakt utilitair gebruik
flink moeilijk. Het moge dan ook duidelijk zijn dat Royal Enfield met deze
motorfiets in de eerste plaats op
Westerse markten mikt en niet op de boomende
thuismarkt.

 

Royal Enfield lanceerde de Continental GT met een ritje
tussen het Ace Café en de pier van Brighton. Een route die in de loop der jaren
uitgroeide tot een Britse klassieker. Het moge duidelijk zijn dat het Indiase
merk nu meer dan ooit z’n Britse roots uitspeelt.  Het retro-segment krijgt er met deze
Continental GT een bijzonder fraaie aanwinst bij en dat tegen een ongetwijfeld
zacht prijsje.

Facebook comments