New Metal: Headbanger Satèn

De Italiaanse custombouwer Headbanger pakte op Motor Bike
Expo in Verona met een verrassing uit. Headbanger presenteerde er met de Satèn,
een enduromotor!

De Satèn kwam er op vraag van een trouwe klant van
Headbanger die er naast z’n cruiser nog graag een enduromotor bij had gehad.
Maar dan wel eentje in de stijl die Headbanger zo kenmerkt.

 

Aangezien de custombouwer uit Franciacorta geen ervaring had
met off-roads werd er van een wit blad vertrokken. Net als voor z’n cruisers trok
Headbanger ook voor de Satèn de ‘Old School’-kaart. Uitgangspunt van de
motorfiets – die er naar onze bescheiden mening eerder als een supermoto dan
als een enduromotor uitziet –
is een luchtgekoelde  eencilinder 
van 600cc.

Het door een carburator gevoede blok huist in een stalen
buizenframe. Headbanger voorzag het motorblok zelf van een 2-in-1 uitlaat. De
Satèn wordt afgeveerd door instelbare veringelementen van Paioli. Vooraan is
dat een upside down-voorvork . Stoppen gebeurt vooraan met behulp van een 330
mm grote remschijf en een vierzuigerremklauw van Beringer.  Achteraan heeft de Satèn een 250 mm remschijf.
De nieuwste Headbanger staat op 17 inch wielen met 120-70 voorband en een
160-60 achterband. Het drooggewicht van de Satèn bedraagt volgens Headbanger
niet eens 140 kg.

 

Afwerking

 

De Satèn zou geen Headbanger zijn zonder een bijzonder verzorgde
afwerking. Zo zit de rijder op een handgemaakt lederen zadel. Dat zadel is op een
aluminium subframe gebouwd. Voor de voetsteunen opteerde Headbanger voor
exemplaren uit de eigen workshop. De optische afwerking van de Satèn behelst
verder gestencilde graphics en een ruwe, metaalachtige coating.

 

Het blijft niet bij een ‘one off’ want Headbanger zal de
Satèn voortaan in het gamma opnemen. De Satèn wordt aan 9.000 Euro
geïntroduceerd. 

Facebook comments