Op weg naar de Bol: 2. Het team

 Komend weekend start het WK Endurance met de Bol d’Or op
Magny Cours. Deze legendarische Franse etmaalrace wordt de eerste wedstrijd van
het jaar voor het DG Sport Herock-team. 
Wij spraken met teammanager Olivier Aerts over de logistieke operatie
achter een enduranceteam en hoe je zo’n 24uurs race voorbereidt.  In 
deel twee bekijken we de logistieke machine achter de drie rijders: het
team.

 

Olivier AertsBol d’Or-weekend begon maandagochtend.
De organisatie eist dat je
maandagnamiddag aan de installatie van je pitbox begint. En dat betekent dus
dat we maandagochtend uit de Ardennen vertrekken – de thuisbasis van het team
is nu de Campus Francorchamps – om rond 15u in Magny-Cours aan te komen.  Uit ervaring weet ik dat je dan wel je handen
vol hebt. Je moet de hospitality-tent opbouwen en de vrachtwagen netjes achter
de aan jou toegewezen pitbox parkeren. Vanaf 17u komt dan de rest van het team
toe. Je installeert dan samen de pitbox en ook het tentje voor tijdwaarneming
op de pitmuur. Op dinsdag leg je de laatste hand aan de pitbox en de
motorfietsen. Op woensdag beginnen dan de eerste vrije trainingen

overloopt Aerts de dagen die aan een 24uurs-wedstrijd voorafgaan.

Concreet betekent dus dat  een team een hele week bezig is met de
voorbereiding op een etmaalrace. Maar eigenlijk is de voorbereiding dan al
maanden bezig.  Voor Aerts begon die al
vorige herfst toen hij tot een overeenkomst kwam met Campus Francorchamps, het team dat de voorbije seizoenen een Yamaha R1 liet rijden in de
BMEC.  “We merkten dat we gezamenlijke interessepunten hadden. Wij waren op
zoek naar een solide technische ploeg, zij naar een realistische situatie
waarin ze hun stagiairs een ‘on the job’-opleiding voor de racerij konden geven

zegt Aerts over het contact met de Campus Francorchamps. 

 

Bovendien kregen we
er niet alleen zeven gemotiveerde stagiairs en een ervaren technisch
docent  bij maar behielden we ook onze
chef-monteur, Mario Kupper. Kupper is eveneens een docent aan de Campus, waar
hij de stagiairs kennis laat maken met alle mogelijke aspecten van
verbrandingsmotoren.  Daarnaast beschikt
de Campus, die een opleidingscentrum is van de FOREM (de Waalse tegenhanger van
de VDAB, nvdr) ook over een uitgebreid machinepark. Draai- en freesbanken,
testbanken voor motorblokken en vering, enzovoorts. Dat betekent voor ons
uiteraard een sterke, nieuwe troef
.”

 

Het is dan ook in de de werkplaats van de Campus
Francorchamps dat de Yamaha R1 van het DG Sport Herock-team de voorbije winter
werd klaargestoomd voor het nieuwe seizoen. Wat de technische équipe aan de
motorfiets wijzigde lees je morgen in het derde en laatste deel van Op weg naar de Bol.

 

 

Foto's: DG Sport Herock  Team

 

 

 

Facebook comments