Op weg naar de Bol: 3. De motorfiets

Komend weekend start het WK Endurance met de Bol d’Or op
Magny Cours. Deze legendarische Franse etmaalrace wordt de eerste wedstrijd van
het jaar voor het DG Sport Herock-team. 
Wij spraken met teammanager Olivier Aerts over de logistieke operatie
achter een enduranceteam en hoe je zo’n 24uurs race voorbereidt.  In 
deel drie ligt de focus op de technische kant van de zaak: de
motorfiets.

2013 wordt ons derde
jaar in het WK Endurance met deze motorfiets. En dat betekent dat we hem
ondertussen goed beginnen kennen
” zegt Olivier
Aerts
over de Yamaha R1 van het DG Sport Herock-team. “We hebben ons nu vooral gefocust op de
zwakke punten, de sterke punten van de machine hadden we de voorbije jaren al
uitgebuit
.”

 

De winterstop mag dan lang geweest zijn toch heeft het DG
Sport Herock-team de afgelopen maanden niet bepaald stilgezeten. “We hebben deze winter de details herbekeken.
Zo hebben we het telemetrie-systeem van 2D nu ook met oliedruk- en
remdruksensoren uitgerust. Dat zijn niet te onderschatten investeringen want
per sensor hebben we het dan meteen over een investering van zo’n 500 Euro.
Bovendien mag die meteen maal twee doen want het team heeft twee motorfietsen.
Daarom investeren we dan ook stap voor stap in het materiaal
” geeft Aerts
aan.

 

Voor 2013 hebben we
een oliekoeler ontwikkeld. Die kwam er nadat we daarvoor gelobbyd hebben bij de
internationale motorsportfederatie FIM, die zelf het WK Endurance promoot. Zo’n
oliekoeler bestel je niet zomaar overal en dus gingen we bij de firma die ook
de oliekoelers voor het Suzuki Endurance Racing Team (SERT) bouwt, aankloppen.
Uit onze tests bleek dat we daar toch zo’n 10 à 12 °C over hele bereik mee
winnen. En dat is een enorme belangrijke evolutie gezien de Yamaha-blokken
gevoelig zijn aan oververhitting
” legt Aerts het installeren van een
oliekoeler op de machine uit.

 

Ook de preparatie van de motorblokken veranderde ten
opzichte van vorig jaar. “Vanaf dit jaar
staan we zelf niet meer in voor de bouw van de motorblokken. We hebben die
opdracht uitbesteed aan MG Compétition, het bedrijf van de Fransman Martial
Garcia.  Garcia staat trouwens in voor de
ontwikkeling van de YEC-competitieonderdelen. Dat doet hij samen met Yamaha
Japan. En dat maakt dat we veel vertrouwen hebben in MG Competition. Naast deze
nieuwe aanpak voor de krachtbronnen gaven we de K-Tech veringen ook een update.
Op zich brengen al deze details geen revolutie teweeg maar zijn ze veeleer een
logische evolutie
.”

 

Dat de aanpassingen aan de motorfiets echter lonen bleek
volgens Aerts tijdens de officiële pré-Bol tests. “Op versleten banden waren we op Magny-Cours een seconde sneller dan
vorig jaar. En dat terwijl de temperatuur van het asfalt zo’n 12 graden lager
lag dan vorig jaar. Maar ook uit de feedback van de rijders blijkt dat de
motorfiets in de goede richting evolueert. Raymond Schouten was na de test op
Magny-Cours lovend over de gebruiksvriendelijkheid van de R1 en omschreef hem
als een echte endurancemotor. Het is een motorfiets geworden waar je je niet
moe op maakt. Maar omdat te bereiken hebben we hard moeten werken met onze
veringspecialist.”

 

De Bol d'Or gaat zaterdagnamidddag klokslag drie uur van start. Motors TV zal gedurende het hele weekend de wedstrijd volgen. Zaterdag kan je vanaf 14u30 tot 17u00 terecht op Motors TV voor de start en de eerste twee uren. Meer info op: www.motorstv.com

 

 

Foto's: DG Sport Herock Team

Facebook comments