Permanente circuits slaan handen in elkaar tegen geluidsoverlast

"Wat we zelf doen, doen we beter", moeten de uitbaters en verantwoordelijken voor de permanente motorcross circuits in Belgie gedacht hebben. Gisteren kwamen ze samen in het Olmense Hondapark om een oplossing te vinden voor het probleem van de geluidsoverlast.

 

 

"Niet toevallig organiseert Honda hier vandaag zijn testdag voor de 2014 modellen", begon Marc Dammen, eigenaar van Hondapark en off-roadfan in hart en nieren. "Honda heeft zijn stilste crossmotor tot nog toe gemaakt. Ze hebben daarmee hun nek uitgestoken, want veel rijders denken nog altijd dat minder lawaai ook minder vermogen betekent. Dat is dus niet waar."

 

Dammen nodigde de verantwoordelijken uit van alle permanente omlopen in ons land. Hélécine, Lille, Lommel, Genk, Hondapark,... enkel de verantwoordelijke voor Komen kon niet euh... komen. Maar hij beloofde wel zich aan te sluiten bij elke beslissing die daar in Olmen genomen werd. Het kwam er op neer dat er tussen de verschillende motorsportfederaties geen eensgezindheid is qua geluidsbeleid en dat er in vele gevallen zelfs nauwelijks sprake is van een degelijke controle. Laat nu net het excessief lawaai zijn die de grootste vijand is. "Als de motoren zo luid blijven als nu het geval is, mogen we allemaal binnen afzienbare tijd onze deuren sluiten", klonk het in koor. Testen in Hondapark wezen uit dat de nieuwe Honda's tot 10 dB stiller zijn dan motoren met vervanguitlaten en zelfs sommige standaardmotoren. Van dat laatste willen de circuitverantwoordelijken vanaf. Niet om moeilijk te doen, wel om een sport die het zeer moeilijk heeft, tenminste nog een kans te bieden om te overleven.


Opvallend testresultaat ook in Hondapark: de aftermarktet Akrapovic die op één van de nieuwe Honda's zat, produceerde een bijna identiek geluidsniveau. Het is dus niet omdat je naar een andere uitlaat grijpt, dat die ook luider moet zijn. Met die gegevens in het achterhoofd wordt er in november en op een ander circuit nog een laatste geluidsmeting gedaan met diverse motoren en daarna wordt een geluidslimiet vastgelegd. Wie daar over gaat, rijdt niet. Manieren om binnen de perken te blijven? Een motor kopen die standaard niet veel lawaai maakt, een vervanguitlaat kopen die binnen die limieten blijft, endurodempers monteren of hulpstukken gebruiken die het geluid onder het gewenste niveau houden. Ook op dat vlak kijken de circuitverantwoordelijken naar de mogelijke opties. Maar het is wel duidelijk dat wie de geluidsregels aan zijn laars lapt, volgend jaar op geen enkel Belgisch circuit nog aan de slag zal kunnen. En dat is een evolutie die misschien nog net op tijd komt op de sport te redden. We houden jullie op de hoogte!

 

Facebook comments