Primeurtest: Ducati Panigale R

Ducati heeft zopas op The Circuit of the Americas in Austin, Texas, de nieuwe Panigale R voorgesteld. Op het nieuwste F1 en MotoGP circuit mocht het nieuwe superwapen uit Bologna tonen hoeveel beter hij is dan de drie reeds bestaande versies.

De meningen over hoeveel beter de R versie wel is dan pakweg de S of Tricolore of zelfs de standaard Panigale lopen nogal uiteen. Dat is vooral omdat Ducati met de andere versies al op een onwaarschijnlijk hoog niveau stond. En staat. Het is echter de traditie van het bedrijf op van zijn Superbikes een R-versie te maken. Het nec plus ultra zeg maar. Een motor waar op geen inspanning of euro gekeken is om hem belachelijk goed te maken. Enter de Panigale R.
En hij is daadwerkelijk belachelijk goed. Maar dat vonden we van de andere versies ook al. De voornaamste verandering is dat met titanium gaan gebruiken is voor de drijfstangen en een lichter vliegwiel monteerde. Daardoor kan de motor 500 opm. meer aan. Dat hogere toerental wordt niet gebruikt om meer vermogen te scoren of een hogere topsnelheid te bereiken. Ducati veranderde de verhouding van de eindoverbrenging en dus is deze jongen precies even snel als de andere versies. Reken op dik 300 km per uur. Dat moet volstaan om mee naar de bakker te gaan…
Waar zit de winst dan wel? Vooral in het motorkarakter en meerbepaald in het middengebied en onderin. Daar is de R een stuk sterker en hoe contradictorisch dit ook mag klinken, hij is precies daardoor een stuk gemakkelijker te berijden. Gewoon omdat je kunt kortschakelen waar nodig en zelfs aan een gezapige 5000 opm een bocht kunt uitkomen. Kracht op overschot. Met dank aan een veranderde mapping van het ride by wire systeem. Een upgrade die trouwens ook beschikbaar is voor de bestaande modellen.
Het duurde enige sessies op dit onwaarschijnlijk indrukwekkende circuit eer we met het echt testen van de motor konden beginnen. De ganse voormiddag gebruikten we om The Circuit of the Americas te leren kennen, lijnen te zoeken en blinde bochten te navigeren. Nadien was het tijd om voluit te gaan met de Panigale R. Door een veranderde aerodynamica, kun je beter wegduiken achter het scherm en dat is welgekomen. De Panigale R gaat loeihard van bij het begin. We haalden 290 km per uur op het einde van het rechte stuk en door dat betere windscherm viel het geweld van de rijwind nog goed te beheersen.
Er is ook een verbeterd hitteschild over de bovenste uitlaatbocht. Je kont wordt dus niet meer verhit. De Panigale R wordt beter naarmate je er harder mee gaat. En we gingen naar eigen normen al aardig hard. Maar de grenzen van de piloot worden een stuk vroeger bereikt dan die van de motor. Tenzij je Carlos Checa heet natuurlijk. ABS, DCT, mappings en andere elektronica houden de motor beheersbaar, maar je moet hoe dan ook van goeden huize zijn om de Panigale R meester te kunnen. En zelfs dan blijft het kicken. Sturen, remmen, accelereren... Eén grote rush. Met misschien wel de meest geavanceerde productiemotor die er op dit moment beschikbaar is.
Zijn er dan geen nadelen aan? Een prijskaartje van 31.990 euro zou als dusdanig kunnen beschouwd worden. Maar aangezien de Panigale R bijna 10.000 euro goedkoper is dan de 1198 R (Ducati’s vorig paradepaardje), is dat relatief. Hij is ook in de eerste plaats bedoeld voor circuitgebruik, dus redelijk beperkt inzetbaar. Maar ook dat is relatief. Dus voor wie het budget vrij heeft en naar een exclusief stuk toptechnologie op zoek is, kan deze Panigale R een echte aanrader zijn. Als je er dan ook nog mee op één van de meest indrukwekkende omlopen ter wereld mee kunt rijden, neem je daar met plezier een huizenhoge jet lag bij.

De volledige test van deze motorfiets lees je in Motoren & Toerisme van 29 maart of in het volgend nummer van Motorwereld. Daar vind je ook een exclusieve blik achter de schermen van het evenement.

Facebook comments