Primeurtest: KTM Duke 390

KTM’s Duke-reeks doet het goed in de lage landen. Het opschrift ‘Duke’ lijkt wel synoniem te staan voor één van de hoogste hooligangehalte-per-cc-ratio’s die je vandaag op de markt kan vinden en dat laat geen motorliefhebber ongeroerd.



Toch vonden de heren uit Mattighofen dat het allemaal nog wat stouter mocht. Nadat ze op de EICMA uitpakten met een Superduke 1290 R –‘the beast’- komt Team Orange nu op de proppen met een beestig baasje voor het middensegment. Wij testten de compacte Duke 390 in de prachtige omgeving van Salzburg.



“Wat zou de krachtigste motor zijn die we in een frame van een Duke 125 kunnen krijgen?” Een idee in die aard moet aan de basis van deze nieuwe KTM Duke 390 gelegen hebben. Na een reeks ontwerpen kwam KTM uit bij een geupgrade Duke met een 371 cc motorblok goed voor 44 pk bij 9.500 toeren. Niet slecht, als je weet dat het drooggewicht amper 139 kilo bedraagt. We zwieren ons been over het zadel en meteen voelt de 390 vertrouwd aan. Logisch, want onlangs testten we nog de Duke 200 die er sterk op lijkt. Voldoende comfortabel dus, zolang je maar niet langer dan 1m80 bent. We draaien de sleutel om in het contactslot en worden geconfronteerd met een verschrikkelijk slecht afleesbaar dashboard. Je snelheid aflezen gaat nog net, maar verdere informatie proberen te verkrijgen, kan je vergelijken met drinken van een hogedrukreiniger. Te veel info, te weinig plaats. Vervolgens willen we de spiegels goed te zetten, maar nadat we onze ellebogen uit alle hoeken gezien hebben, geven we het op.



In het stadsverkeer merken we dat de Duke 390 net zo fijn stuurt als zijn kleine broertjes. We gidsen het compacte rijwielgedeelte soepel door scherpe bochten en zolang we het toerental hoog houden is er geen wolkje aan de lucht. Laten we het toerental echter onder de 2.500 o.p.m. zakken, dan begint de monocilinder te bokken. Eens we vlot kunnen doorrijden, toont het blokje zich van zijn beste kant. In de tweede helft van de toerenschaal zit meer power verscholen dan we hoopten, met een leuke punch rond de 9.000 toeren. Snijden we de eerste haarspeldbochten aan, dan begint de pret helemaal. We smijten de Duke plat in de bocht en dat is geen probleem voor het compacte rijwielgedeelte.



Daarnaast mag de Duke 390 ook pronken met zijn unieke uiterlijk. Je haat of houdt van die look, maar opvallen doet hij sowieso. En er zijn ook een hoop accessoires uit de Powerparts catalogus beschikbaar om je motor op te leuken. De Duke 390 zal het niet makkelijk hebben binnen zijn segment dankzij sterke concurrenten zoals de Kawasaki Ninja 300 en de Honda CB500F, maar een voordeel dat de Duke wel heeft, is een zacht prijskaartje.



Voor slechts 5.000 euro kan je binnenkort een Duke 390 in je garage hebben staan. KTM presenteert dus een dynamisch beestje dat hoogstwaarschijnlijk het einde van de Duke 200 in Europa zal betekenen en de leegte tussen de Duke 125 en de Duke 690 perfect opvult. (AJ)

Facebook comments