Rij-indruk MV Agusta F4 en F4RR

In de
voorbije vijftien jaar heeft MV zestien versies van de F4 uitgebracht met 750
of 1000cc viercilinder krachtbron. Allemaal motoren die de originele lijnen die
Tamburini op papier zette van nabij volgden, al voegden ze daar allen
eigentijdse accenten aan toe.

Ook de 2013 F4, F4R en F4RR herken je nog altijd
van een kilometer afstand als een MV Agusta F4, met dank aan de ranke kop, de
eigenzinnige ruitvormige koplamp, de richtingaanwijzers in de
achteruitkijkspiegels en de vier uitlaatpijpjes onder het kontje. Under seat
pipes zijn gruwelijk uit de mode, maar het is nagenoeg ondenkbaar dat een F4 ze
niét heeft. Ook het 2013 F4-trio voegt aan het originele Tamburini lijnenspel een
aantal moderne toetsen toe. Kijk maar eens naar de LED-standlichten vlak onder
de luchtinlaat en het dashboard dat meer weg heeft van een monochrome tablet 

Dat is nodig
want er zijn zoveel instelmogelijkheden op de nieuwe MV’s dat je maar best een
veelzijdig dashboard hebt. Al die instellingen bepalen voor een heel groot stuk
het karakter van de motor. Het verschil tussen ‘zware motorrem’ en ‘beperkte
motorrem’ is zo groot en heeft zo’n invloed op het rij- en stuurkarakter van de
motor dat je daar aandacht moet aan schenken. Met andere woorden: de MV Agusta
F4RR heeft niet de toegankelijkheid van een Japanse literzware sportmotor. De
MV moet je leren kennen, je moet hem leren appreciëren en je moet je knoken de
tijd geven om te wennen aan de extreme zithouding met hoge voetsteunen en lage
clip-ons. En hoewel we tijdens de voorstelling op het pas opnieuw geasfalteerde
circuit van Valencia slechts vier sessies konden rijden (twee met de F4RR en
twee met de standaard F4) waren we wel onder de indruk van het potentieel van
de machine. De vier-in-lijn met titanium drijfstangen pakt zo krachtig op en
blijft zo loei- en loeihard doortrekken dat je eigen computer de binnenkomende
informatie niet altijd tijdig kan verwerken. De acceleratie is zo impressionant
dat je er kippenvel van krijgt. De Brembo stoppers vertragen de boel op
minstens even indrukwekkende wijze en het drie millimeter hoger geplaatst
draaipunt van de swingarm is misschien slechts een detail, het helpt de F4RR wel
om ultra precies in te sturen.

De F4 is met
een eenvoudiger frame en blok en een minder exclusieve aankleding (gietwielen,
klassieke veerelementen) een pak vriendelijker voor je portemonnee terwijl de
motor er wel nog altijd staat. Met de iets hogere clip-ons is de zithouding een
tikkeltje comfortabeler en hoewel de krachtbron nog altijd berehard aan de
ketting sleurt is de vierpitter met gewone drijfstangen een ietsje minder
maniakaal dan zijn RR groter broer. Waarmee de F4 zowel qua prijs als qua
rij-eigenschappen voor iets meer motorrijders ‘haalbaar’ moet zijn, al blijft
ook deze fiets geen katje om zonder ervaren handschoenen aan te pakken.

Alle F4
modellen zijn beschikbaar, de ABS-versies volgen op heel korte termijn en ook
de software-update voor de quickshifter wordt heel binnenkort verwacht. De F4
is er in wit en rood/zilver voor 16.990 euro. De F4R kan je in dezelfde kleuren
als de gewone F4 aanschaffen voor 19.290 euro, de F4RR kost in wit/zwart of
rood/wit 24.290 euro.

Facebook comments