Test: Ducati Monster 1200 S

Super Monster

 

21 jaar na de onthulling van de eerste Monster pakt Ducati weer groots uit. Het merk wil
opnieuw een revolutie teweeg brengen in het wereldje van de sportieve nakeds,
net zoals in 1992 toen het grote Monster nog een kleine Monstro was. Maar de tijd terugdraaien kan niemand en de
concurrentie heeft niet stilgezeten. Wordt dit een Mission Impossible voor Ducati? Waarschijnlijk, al moeten we wel
zeggen dat we dit keer te maken hebben met
een Super Monster
. We trokken naar Ténérifé om uit te zoeken of de nieuwe
Duc die naam waard is…

 

Voor het eerst wordt de nakedbike aangedreven
door het Testastretta 11° motorblok
dat we herkennen van de Multistrada en
de Diavel
. Dat is niet de enige revolutie, want voor het kader wordt beroep
gedaan op dezelfde architectuur als die van de Panigale. Die heeft trouwens niet veel om het lijf. Enkel
vooraan en achteraan zien we twee stalen buizenframes, maar het voornaamste
dragende deel is het motorblok. Een goede formule om de stijfheid en het
gewicht van het rijwielgedeelte te optimaliseren, al is dit nieuwe super
Monster absoluut geen licht beestje. Integendeel, het is zelfs de zwaarste Monster ooit. De motor werd
een stuk langer, breder en imposanter, maar waarom ? « Bij de ontwikkeling van deze motor hadden we twee doelen voor
ogen
 », legt Paolo Quattrino uit. « De motor moest performanter worden, maar ook zijn veelzijdigheid, het
comfort en het gebruiksgemak moesten erop vooruitgaan. Bovendien werd er ook
veel aandacht geschonken aan het comfort van de passagier. Om dit allemaal te
bekomen, waren we dus aangewezen op een langer rijwielgedeelte
. »

 

De hele opbouw van de motor veranderde, met
als gevolg dat de gewichtsverdeling veranderde (47,5% vooraan, 52,5%
achteraan), het zwaartepunt lager kwam te liggen (de 4kg zware batterij werd
vernuftig in de achterbrug verwerkt) en ook de ergonomie veranderd ten opzichte
van de Monster 1100 EVO. Gelukkig
evolueerden de looks niet te fel en houdt Ducati vast aan de tijdloze
Monster-lijnen. Met succes, want op het Salon van Milaan werd de nieuwe 1200
verkozen tot de mooiste motor van de show. En toch slagen de puristische lijnen
er niet helemaal in om de zwaarlijvigheid van deze schoonheid te verbergen.
Wanneer ze vol is zet de Monster 209 kg op de weegschaal, amper meer dan de BMW S1000R en toch een stevige
25 kg meer dan de M 1100 EVO.
Gelukkig zitten er 145 (135 bij de gewone Monster)  paardjes in het gashendel verstopt, waardoor
dit zeker geen Monstrueuze slak is.

 

Het verdict

 

Type: Ducati Monster 1200 S

 

Motor: L-Twin 145pk, 124,5 Nm

 

Topsnelheid: +200km/u

 

Gemiddeld
verbruik
: n.b.

 

Prijs: 15.990

Tof: Tijdloze Italiaanse schone…

 

Maar: …lang niet meer de sportiefste in z'n segment. 

 

 

Lees het uitgebreide testverslag van de Ducati Monster S in het maartnummer van Motoren & Toerisme

Facebook comments