Test: Kawasaki ER-6n '09

In de voorbije drie jaar profileerde de Kawasaki ER-6n zich als een opstappersmotor waaraan je jarenlang plezier kan beleven. Voor de tweede versie pakte Kawasaki enkele pijnpunten aan met als gevolg een motor die nog meer waar biedt voor zijn geld.

De vernieuwingen in een notendop. Compleet nieuw frame omdat van de eerste versie een paar kaders braken. Nieuwe mapping voor de motor die voor de rest helemaal ongewijzigd bleef. De motor werd opgehangen in rubbers, de voetsteunen en het stuur zijn nu met tussenrubbers gemonteerd om trillingen tot een minimum te beperken. Nieuwe looks met meest opvallende stijlkenmerken de spitser vormgegeven snuit, de nieuwe tank, de duohandgrepen en het LED-achterlicht. Het mini-spatbordje op de nieuwe swingarm is mooi en functioneel. De compleet nieuwe tellerpartij is nu voorzien van brandstofmeter (applaus) en een zeer slecht afleesbare combinatie van een digitale toerenteller en analoge snelheidsmeter (boegeroep).

Rijden doet de ER-6n nog altijd als een fiets, met dat verschil dat die fiets voortaan een stuk vlotter vooruitgaat. Met dank aan de nieuwe mapping die de ER-6n beduidend vlotter doet oppakken. Alleen bij zeer bruuske hernemen (gas vol dicht, gas vol open) weet de motor eventjes niet meer van welke parochie hij is. De zithouding, het motorkarakter, de geometrie en de combinatie van vering en remmen nodigen uit om er een zeer vloeiende rijstijl op na te houden. Alleen bij onwelvoeglijke snelheden durft de ER-6n vooraan te licht worden, maar als je dat in de smiezen krijgt ben je eigenlijk de gebruikslimiet van de Kwak al voorbij.

De remmen gingen er een paar banken op vooruit, al is het opmerkelijk hoeveel beter de ABS-stoppers zijn vergeleken bij de ABS-loze ankers. Met andere woorden: niet beknibbelen op de winst van die onlangs verkochte aandelen en vijfhonderd euro extra uittrekken voor een ER-6n met ABS. De nieuwe ER-6n staat vanaf begin januari in de winkel, de prijzen zullen twee tot drie procent hoger liggen dan die van het vorige exemplaar. De nieuwe ER-6f volgt in het voorjaar van 2009. (BDS)

Facebook comments