Test: Kawasaki Z1000

En nu weer
serieus

 

Genoeg
gelachen, deze week is het de beurt van de Kawasaki Z1000. Zo bloot als maar
kan zijn en met 142 pk onder het rechterhandvat een beul met nummerplaat. Eat
this, Ken en Barbie!

 

 

De volgende keer dat u bij de Japanner gaat
eten
doet u er goed aan om uw kennis van het Japans niet te etaleren door
kwansuis het woord ‘sugomi’ in de mond te nemen want de kans is dan reëel dat de
garçon met spleetoogjes u dan een koek op uw bakkes verkoopt. ‘Sugomi’ is immers het Japans voor ‘uiting van agressie’ en het is precies
dat gevoel dat Kawasaki-ontwerper Shibuta in de nieuwe Z1000 wou verwerken. Technisch is de Z1000 identiek aan de Z1000SX die een maandje geleden hier
al de revue passeerde, maar Shibuta san ontdeed de Z1000SX van al zijn kuipwerk
en gaf daar niet te veel voor terug. Hij trok de brandstoftank heel hoog op en
monteerde ergens halfweg de voorvork een koplampunitje die geen enkele
windbescherming biedt. Of vergelijk het met een bikini in doorkijkstof: het
ziet er wel geil uit, maar functioneel is het toch niet echt.

 

 

Met de 142 pk en 111 Nm sterke viercilinder
van de Z1000SX als krachtbron katapulteert
ook de Z1000 je in een oogwenk
voorbij de grens van de tweehonderd kilometer per uur. En om te weten hoe dat
er uitziet op een naakte motor zonder windbescherming moet u maar eens met de
auto tweehonderd per uur gaan rijden en uw madam dan vragen om haar hoofd door
het schuifdak te steken: wedden dat haar coiffure voor de volgende veertien dagen
overhoop zal liggen?

 

Met
concurrentie van de KTM Super Duke R van
180 pk en de BMW S1000R van 160 pk
wist Kawasaki dat de Z1000 niet de krachtigste naked bike
van het moment zou zijn. Maar ze hebben wel de zotst getekende afgeleverd die
daarenboven vlot rijdt, goed stuurt en prima remt. Nu nog je nekspieren trainen
en dan: gaaaaaaaaan met die gifgroene banaan!

 

 

 

Het verdict

Type: Kawasaki Z1000

Motor: vloeistofgekoelde viercilinder
in lijn, 4 kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkkenassen, injectie,
1.043cc , 142 pk en 111 Nm

Topsnelheid: 280 km/u of véél
vroeger als je nekspieren het begeven hebben

Gemiddeld verbruik: +/- 6,5 l /100
km

Prijs: 12.399 euro

Tof: Vlotte jongen

Maar: Ziet er agressiever uit
dan hij is

 

 

Foto’s: Double Red

 

Facebook comments