Test: Harley-Davidson Street 750

Harley voor
het volk

 

Ook
Harley-Davidson ontsnapt niet aan het feit dat steeds minder jongelui zich
geroepen voelen om op de motor te stappen. Dus als Harley over twintig jaar nog
dikke toerbakken aan gefortuneerde motorrijders wil verkopen, dan moeten ze er
nu mee voor zorgen dat er nieuwe motorrijders bij komen. De oplossing van
Harley-Davidson is de Street 750, een Harley voor het volk.

 

 

 

 

Net zoals ze
bij Harley-Davidson vastgesteld hebben dat jongeren en motorrijden steeds
minder goed samengaan heeft de motorbouwer uit Milwaukee inmiddels ook al in de
smiezen dat produceren in Azië een pak goedkoper is. En dus worden de
exemplaren van de Street 750 die buiten de USA worden verkocht in een nagelnieuwe
fabriek in India gebouwd.
Aan de afwerking van de motor kan je in ieder geval
niet afleiden dat de Street al wat zeemijlen op de teller heeft vooraleer hij
bij ons aan land ging want de motor zit goed in de lak en de afwerking is prima
voor een motor die een richtprijs van 7.500 euro mee kreeg. Of Harley die prijs
zal kunnen behouden tot het moment waarop de machine effectief bij de dealer
staat (eind augustus – begin september) is een ander paar mouwen.

 

Blok en
rijwielgedeelte

Harley-Davidson
wil met de Street 750 vooral jonge mensen aanspreken en gaat er van uit dat die
jongelui het grootste deel van hun tijd in de stad doorbrengen. Vandaar dat
Harley voor een watergekoelde V-twin opteerde, kwestie van de nieuwbakken motorrijders
niet meteen met geroosterde kuiten op te zadelen. In de stad accelereert de
Street 750
dankzij het nieuwe Revolution X motorblok gezwind van stoplicht naar
stoplicht en gun je hem even tijd, dan holt de motor ook dapper naar de
maximumsnelheid van 180 kilometer per uur op de teller. Omdat de Street in
eerste instantie ontworpen werd voor gebruik in de stad werd de vering heel
zacht afgesteld. Die zachte vering is bij het sportievere scheurwerk buiten de
city wel één van de beperkende factoren want in de bochten gaat de Street bij
up tempo werk een beetje aan het deinen. Om budgetredenen werd voorlopig geen
ABS gemonteerd
en jammer genoeg is de kwaliteit van de remmen niet bijzonder
want zowel qua remkracht als dosering had het beter gekund, zelfs in dit
segment. Maar ik kan mij zo voorstellen dat de eerste Volkswagen Kever, de
ultieme auto voor het volk, ook niet vrij van verbeterpuntjes was.

 

Lees alles
over deze motor in de Motoren&Toerisme van mei 2014 die vanaf 2 mei in de
winkels ligt.

 

Het verdict

Type:
Harley-Davidson Street 750

Motor:
vloeistofgekoelde V-twin, 4 kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende
nokkenassen, injectie, 749 cc , 57 pk en 60 Nm

Topsnelheid:
180 km/u

Gemiddeld
verbruik
: +/- 5,7 l /100 km

Prijs: 7.500
euro (richtprijs)

Tof: Pittig
blokje

Maar: Remmen
en vering verplichten je tot een rustige rijstijl

 

Foto’s: Harley-Davidson

Facebook comments