Was het nu '80, '90 of ...?: Honda CB1100F

Honda lanceerde voor 
modeljaar 2013, de CB1100F in Europa. 
Een dijk van een retromotor waarvoor het de inspiratie bij de
oorspronkelijke CB1100F vond. Of hoe de geschiedenis zich telkens herhaalt.


Exact dertig jaar geleden introduceerde Honda de CB1100F in
Europa. Deze roadster kwam er uit een duidelijke noodzaak om de concurrentie
met de Suzuki GSX 1100E aan te gaan.  Bovendien moest de CB1100F ook een leemte in
het eigen modellenaanbod vullen. Wie een toermotor zocht kon zich een Gold Wing
aanschaffen, voor sportievelingen was er de CB1100R Superbike. Maar wie een
sportieve toermachine zocht moest die tot 1983 bij een andere constructeur gaan
zoeken. Tot de CB1100F werd geïntroduceerd.

 

De verwachtingen waren hoog want de CB1100F werd door de
motorpers destijds gezien als de opvolger/grote broer van de CB900F. Het
motorblok van de CB1100F was gebaseerd op dat van de CB1100R. Die motorfiets
was op zijn beurt dan weer een spin-off van de legendarische RCB
endurancemachine
.

 

Toen de CB1100F in 1983 in Europa geïntroduceerd werd waren
de reacties niet eensluidend positief. Testrijders wezen op de sterke
prestaties
van de machine. De Honda haalde dan ook topsnelheden van boven de
220 km/u
. Vreemd genoeg bleek de topsnelheid iets hoger te liggen wanneer de
berijder rechtop zat dan wanneer hij voorover gebogen over de tank zat.  Verder werden de afwerking  en het comfort van de machine geprezen.

 

Daartegenover stond echter dat de CB1100F zich aan lage
snelheden moeilijk liet sturen. Ook de remmen konden volgens heel wat
gebruikers een stuk beter. Nog een pijnpunt was het vrij hoge zadel. Een lang leven was de CB1100F niet beschoren. Na 1984
verdween
de motorfiets uit Honda’s modellencatalogus.  Bijna een kwarteeuw later, in 2007,
presenteerde Honda echter een stijlconcept van een moderne CB1100F op de Tokyo
Motorshow
. Het zou uiteindelijk tot 2013 duren vooraleer de gereïncarneerde
CB1100F
daadwerkelijk op de markt zou komen.

 

 

Opmerkelijk:
In Frankrijk ging de CB1100F onder de naam Super
Bol d’Or
door het leven.  Die naam
was een referentie naar een andere legendarische Honda, de CB900F Bol d’Or.

 

 

Technische
gegevens Honda CB1100F
: Motor:
luchtgekoelde viercilinder  viertakt in
lijn Cilinderinhoud: 1062cc, Boring x slag: 70 mm x 69 mm, Versnellingsbak: 5 versnellingen, Maximaal vermogen: 110 pk aan 8.500
opm, Maximaal koppel: 88 Nm, Wielbasis: 1.520 mm, Drooggewicht: 243 kg Prijs 2013: tussen 3.500 en 5.000 Euro

 

Facebook comments