Was het nu '80, '90 of ....?: Honda Pacific Coast

In 1989 introduceerde Honda een nieuw soort motorfiets op de
Amerikaanse markt, de Pacific Coast. Wie de Pacific Coast voor het eerst zag
associeerde de motorfiets meteen met ‘familieleden’ zoals de Gold Wing en de
Honda CBR1000F met een beetje scooter erbij.

 

Het is een bijzondere motorfiets, de Pacific Coast, zeker
voor de tijd waarin hij geïntroduceerd werd. Hebben fabrikanten van
motorfietsen vandaag de dag de mond vol van ‘urban mobility’ dan bracht ‘Big
Red’ het eind jaren ’80 al in de praktijk.

De Pacific Coast is dan ook wel een beetje een motorfiets
voor niet-motorrijders of beginnende motorrijders. Z’n volledig aangeklede
carrosserie doet zelfs meer aan een scooter dan een motorfiets denken. In feite
kon je zelfs met een lange regenjas aan, met een gerust hart op de Pacific Coast
stappen. Alle mechanische onderdelen waren afgedekt en dus kon de jas nergens
indraaien.

De achterzijde waar knipperlichten, remlicht en mistlicht
tot een geheel zijn verwerkt doet wat aan die van de toenmalige Honda-scooters
denken. Ook erg ‘scooterachtig’ was het omhoog klappend kofferdeksel achteraan.
Onder dat deksel vond je twee zijkoffers. 
Het was typisch voor de Pacific Coast waar zowat alles onder een laag
kunststof was weggestopt.  Het
overvloedig gebruik van kunststof maakte ook dat de Pacific Coast makkelijk te
reinigen was.

Dat makkelijk reinigen kaderde volledig in de
gebruiksvriendelijkheid die de Pacific Coast zo hoog in het vaandel voerde. De
hydraulische koppeling, de cardanas, de zelfstellende kleppen en de spanners
voor de primaire transmissie het moest het leven van de Pacific Coast-rijder
aanzienlijk vergemakkelijken.

Dat bleek ook uit de brede stroomlijn die veel bescherming
bood. De knipperlichten waren in de achteruitkijkspiegels verwerkt. Ook het
stuur oogde apart en deed door de kunststof behuizing aan dat van de
Honda-scooters denken. Maar misschien was het toch vooral gericht om
automobilisten een beetje op hun gemak te stellen in de ‘cockpit’ van de
Pacific Coast.

Over het rijgemak hadden testrijders in die dagen geen
klagen. De Pacific Coast toonde zich uiterst handelbaar.  Maar dat zal ook wel de bedoeling geweest
zijn van een motorfiets die vooral op woon-werkverkeer gericht was. Alleen het ‘kloofje’
tussen de eerste en tweede versnelling baarde de testrijders wat zorgen.  De quasi integrale bekleding van de Pacific
Coast speelde ook in z’n nadeel bij felle zijwind. Dan ving je dermate veel
wind dat je weleens van je rijlijn kon afwijken.

Het blok dat de Pacific Coast aandreef was echter niet voor
deze motor zelf ontworpen. De 45° V-twin fungeerde ook als krachtbron in de
populaire Shadow  custom. In de Benelux
werd de Pacific Coast nooit officieel geïmporteerd. Maar dankzij de toen welig
tierende ‘grijze import’ vonden toch wel wat Pacific Coasts de weg naar de Lage
Landen.  Hier werd hij eerder als lichte
toerbuffel dan als ‘pendelfiets’ ingezet. Al was hij voor die rol misschien
niet de meest geschikte motorfiets vanwege z’n relatief kleine tankinhoud van
16 liter.

Meer dan twintig jaar na z’n introductie is de Pacific Coast
nog courant aanwezig op de Belgische tweedehands markt.

Technische
gegevens Honda Pacific Coast (1989)
Motor: Watergekoelde viertakt tweecilinder in V Cilinderinhoud: 800cc Boring x slag: 79,5 x 80,6 mm Versnellingsbak: vijfbak Maximaal
vermogen: 60 pk aan 7.000 opm Maximaal
koppel
: 68,7 Nm Drooggewicht:
262 kg 
Lengte
: 2290 mm Prijs (2012):
variërend tussen € 1.600 en € 3.500

 

Facebook comments