Wegrace transfermarkt 2014: Waarheen voor Nicky Hayden?

Dit weekend belooft druk te worden op de transfermarkt.
Zowel in Silverstone (MotoGP) als op de Nürburgring wordt er geraced en dat
betekent dat managers en zaakwaarnemers overuren zullen moeten draaien.

 

MotoGP

De zitjes van de twaalf prototypes die de MotoGP-grid ook
volgend jaar zal tellen, zijn bijna allemaal bezet. Bij Repsol Honda heeft men
nog minstens een jaar stabiliteit met Marc Marquez en Danny Pedrosa.  En ook sattellietrijders Stefan Bradl (LCR
Honda
) en Alvaro Bautista (Fun and Go Gresini Honda) tekenden voor een jaar
bij.

 

Bij aartsrivaal Yamaha zijn ook alle zitjes voor 2014
bezet.  Jorge Lorenzo en Valentino Rossi
blijven op post in het Yamaha Factory Racing-fabrieksteam.  Pol Espargaro krijgt een plaatsje naast
Bradley Smith bij het Monster Energy Tech3 Yamaha-team van Hervé Poncharal.

 

Dat brengt ons bij Ducati waar Nicky Hayden zal moeten
wijken voor Cal Crutchlow. Andrea Dovizioso blijft aan boord. Ducati’s
satellietteam, Pramac Racing zou mogelijk helemaal Italiaans kunnen kleuren in
2014. Het is een publiek geheim dat het team helemaal niet tevreden is over de
samenwerking met Ben Spies. Dat de Texaan vorige week Andrea Iannone’s manager Carlo
Pernat
in een tweet nog beschuldigde van cocaïnegebruik helpt al helemaal niet.
De kans lijkt dus met de dag groter te worden dat Alex De Angelis volgend jaar
de plaats van Spies inneemt.

 

Klanten-teams

En dan is er nog die andere Amerikaan, Nicky Hayden. Hayden
werd door het  Ducati-fabrieksteam
bedankt voor z’n diensten maar kreeg tegelijkertijd een aanbod om volgend jaar in
het Alstare Ducati-team in het WK Superbike aan de slag te gaan. Daar had
Hayden blijkbaar maar weinig trek in. De beperkte competitiviteit van de
Panigale in het WK Superbike, is daar allicht niet vreemd aan.  Maar Hayden zou liefst nog (minimum) een jaar
in de MotoGP blijven.  De ex-wereldkampioen
heeft momenteel twee aanbiedingen op tafel liggen.  Hij kan bij NGM Forward Racing aan de slag op
een ‘klantenversie’ van de Yamaha M1 of hij kan bij LCR Honda een klantenversie
van de Honda RCV bemannen. In dat laatste geval zou Hayden wel z’n ex-werkgever
American Honda  - waarvoor hij tussen
1999 en 2002 uitkwam in het AMA Superbike-kampioenschap - over de streep moeten
trekken. Want de deal zou staan of vallen met de inbreng van de Amerikaanse
Honda-importeur.

 

Kiest Hayden voor de optie 'NGM Forward Racing' dan zal 'good old' Colin Edwards allicht plaats moeten ruilen voor hem.  Ook Aleix Espargaro - de oudere broer van Pol - wordt genoemd als rijder bij NGM Forward Racing. Of Espargaro net als z'n jongere broer op de steun van Yamaha kan rekenen is niet duidelijk. Gaat Espargaro weg dan stijgen de kansen op een verlengd verblijf van Randy De Puniet bij het Power Electronics Aspar-team. Dat team zou als officieel Aprilia-team gaan fungeren. De veranderingen in reglementen - de klantenversies en de CRT-motoren worden vanaf 2014 van gemeenschappelijke Magneti Marelli-elektronica voorzien - zou echter in hun nadeel kunnen spelen. 

 

Inmiddels zijn twee andere rijders zeker van een klantenversie
van de Honda RCV. Het Cardion AB-team kocht een exemplaar voor Karel Abraham.
Scott Redding zal de motorfiets inzetten als tweede rijder in het team van
Fausto Gresini (Fun and Go Honda).  

 

Moto2


De overstap van Scott Redding naar de MotoGP betekende dat Marc
VDS Racing
op zoek moest naar een tweede rijder naast Mika Kallio om hun Kalex
Moto2-machine
te bemannen. Anders dan vele ander Moto2-teams heeft het team uit
Charleroi de nodige financiële armslag om een topper aan te werven. Die topper
werd gevonden in de persoon van Esteve ‘Tito’ Rabat. De Spanjaard verlaat na
dit seizoen dus het HP40 Tuenti-team van oud-wereldkampioen Sito Pons. Pons kan
meteen op zoek naar nieuw rijdend personeel want ook Pol Espargaro zal volgend
jaar geen deel meer uitmaken van het team.

 

Een van de nieuwkomers in het Moto2-kampioenschap zou
weleens Sam Lowes kunnen zijn. De huidige leider in het WK Supersport steekt z’n
ambities voor een overstap naar de Moto2 niet onder stoelen of banken.
Tech3-baas Hervé Poncharal toonde zich alvast geïnteresseerd in de diensten van
de Brit. De vraag is echter of Lowes wel trek heeft in een avontuur op een
motorfiets – de Tech3 Mistral 610 – die tot nu toe weinig gepresteerd heeft in
het WK Moto2.  Wordt ongetwijfeld vervolgd…

 

 

Foto's: Image Globe/AFP

Facebook comments