WK Superbike: De plannen van Alstare

Alstare maakt een moeilijk eerst jaar door als officieel
Ducati-fabrieksteam in het WK Superbike. Maar de Luikenaars hebben niettemin
grootse plannen.

 

Sinds dit jaar maakt Alstare terug deel uit van het mondiale
Superbike-circus. Het Luikse team
kwam in november vorig jaar tot een
overeenkomst om als officieel Ducati-team te fungeren in het WK Superbike.
Voormalig wereldkampioen Carlos Checa maakte samen met Ducati de overstap naar
Alstare en als tweede rijder werd de jonge Ayrton Badovini aangetrokken.

 

Maar na vier meetings wordt stilaan duidelijk dat dit een heel
moeilijk seizoen wordt.  Vanaf de eerste
ronde werd het team geplaagd door de ziekte van kopman Checa die zich later nog
eens flink blesseerde. Ook in Monza bleef de Spanjaard aan de kant. Maar dat
alles kan niet verhullen dat de Ducati Panigale, die dit jaar z’n debuut maakt
in het WK Superbike , nog niet op hetzelfde niveau staat als de concurrentie.

 

Alstare-teambaas Françis Batta was daar uiteraard niet blij
mee. Wat hem vooral tegenstak in de samenwerking met Ducati was het gebrek aan
inbreng van Alstare. In de Italiaanse pers liet de Luikenaar zich dan ook
ontvallen dat z’n team eigenlijk alleen de pitbox en hospitality op- en
afbouwde tijdens een raceweekend. Een veeg uit de pan richting Borgo Panigale dus waar Ducati
Corse
zich vooral op de MotoGP lijkt te concentreren. Na een meeting met Ducati Corse-baas Bernhard Gobmeier  in Monza lijken nu
alle plooien weer glad gestreken. Alstare mag zelf instaan voor de verdere
ontwikkeling van de raceblokken voor de Panigale. Maar de strategische
beslissingen op technisch vlak zullen nog steeds door Ducati Corse genomen
worden.


In een interview met onze collega’s van Moto Journal liet
Batta weten dat Alstare ook nog andere plannen heeft.  Zo sluit de Luikenaar een campagne in de
MotoGP – in 2014 dan – niet uit. Maar Batta gaf daar verder geen tekst en
uitleg over. Mogen we daaruit concluderen dat Alstare eventueel het Ducati
Junior-satellietteam
gaat runnen volgend jaar? 
Misschien wel want een deelname in de CRT-klasse – lijkt ons inziens –
moeilijk met V-twin motorblokken.

 

Foto: Ducati Press

Facebook comments