10 motorfietsen voor 2018: 1. Honda GL1800 Gold Wing

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Honda

De motorfiets waar we bij M&T het meest naar uitkeken voor 2018 is ongetwijfeld de nieuwe Honda GL1800 Gold Wing. Waarom? Wel, het was de Gold Wing die de term 'toermotor' definieerde en daarom nog steeds als 'het origineel' in dit segment geldt. De meer dan verdienstelijke pogingen van andere constructeurs zoals BMW, Kawasaki, Yamaha, en zelfs Harley-Davidson, ten spijt wordt de Gold Wing zelfs anno 2018 nog steeds gepercipieerd als de 'Big Daddy' - onder de toermotoren. Zeg maar de 'oer-toerbuffel'.

Forse afslanking

 

De titel 'Big daddy' mag dan vooral figuurlijk genomen worden want letterlijk is de nieuwe Gold Wing flink slanker dan z'n voorganger.  Volgens Honda bedraagt het verschil tussen het 2018-(basis)model van de GL1800 en diens voorganger maar liefst 48 kg! De Touring Deluxe-versie met topcase, DCT en airbag weegt dan wel weer een stuk meer. Ter vergelijking: de vorige GL1800 woog rijklaar 413 kg. Terwijl het rijklare gewicht van de huidige basisversie 365 kg bedraagt. De Touring-versie weegt op zijn beurt dan weer 379 kg, terwijl diezelfde motorfiets er in de Deluxe-trim met DCT en Airbag 383 kg weegt.

 

Nieuwe voorpartij

 

Wie de nieuwe Honda Gold Wing in profiel bekijkt merkt meteen dat er wat kilootjes af zijn. Bovendien ziet de machine er net iets potenter uit dan z'n voorganger. Enerzijds komt dat door de gereduceerde stroomlijn. Om de stroomlijn te optimaliseren maakte Honda gebruik van windtunnel-tests en CFD-technieken (computational fluid dynamics). Anderzijds valt meteen op dat er heel wat massa naar voren werd geschoven. Zo kon het flat-six motorblok verder naar voor in het frame gemonteerd worden. Dat werd mogelijk gemaakt door het gebruik van een nieuw type voorvering: een double wishbone vork ipv de conventionele voorvork. Over de voordelen van deze nieuwe wishbone vork lees je alles in ons februarinummer dat vanaf morgen in de krantenwinkel ligt.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Gold Wing is Honda ingrijpend te werk gegaan. Ook wat betreft het motorblok. Bleef de cilinderinhoud quasi ongewijzigd op 1833cc (tegenover 1832cc voor de oude Gold Wing), dan werd het blok wel lichter (-6,2 kg) en kleiner (33,5mm kleiner) dan dat van z'n voorganger. Tegelijkertijd namen de prestaties iets toe. De Flat-Six produceert nu een piekvermogen van 125 pk aan 5.500 opm en beschikt over een maximaal koppel van 170 Nm.

Bij dat nieuwe motorblok hoort natuurlijk ook nieuwe elektronica en zo beschikt de Gold Wing voortaan niet meer over een conventionele gaskabel maar over een ride-by-wire-bediening van de gasklephuizen. Al noemt men dit systeem bij Honda liever Throttle by Wire (TBW). Bij dit nieuwe systeem horen ook vier rijmodi: Tour, Sport, Econ en Rain.

 

Toercomfort

 

De Gold Wing heeft z'n sterke reputatie doorheen de jaren heen verworven door z'n hoge comfortgraad. Dat is op de nieuwe versie niet anders.  De machine is nu keyless te bedienen met behulp van een zogenaamde 'smart key', beschikt over een 7-duims TFT-scherm waarop alle informatie aangaande navigatie- en audiosystemen op af te lezen is en is standaard uitgerust met Apple CarPlay. Verder is het windscherm nu niet alleen elektrisch verstelbaar qua hoogte, maar ook qua hellingshoek, beschikt de machine over een cruise control-systeem en biedt de topcase nu plaats aan twee integraalhelmen.

Meer weten over de nieuwe Honda Gold Wing? Lees dan vanaf morgen onze exclusieve introductietest in het februarinummer van Motoren & Toerisme. Daarin belichten we ook de opmerkelijke, nieuwe voorvork van de Gold Wing en blikken we terug op de rijke geschiedenis van Honda's vlaggenschip.

 

 

Facebook comments