10 motorfietsen voor 2018: 2. Yamaha Niken

Zelden heeft een motorfiets zoveel stof doen opnieuw als de nieuwe Niken. Wij gebruiken hier bewust de term 'motorfiets' voor de Niken, want dat is hij ook, zij het een driewielige... 

 

Out of the Box

Dat Yamaha tijdens de ontwikkeling van de Niken niet over een nacht ijs is gegaan mag duidelijk zijn. Reeds op de Tokyo Motor Show van 2007 showde Yamaha, met de vierwielige Tesseract concept bike, een voorvader van de huidige Niken. Dat die Niken exact tien jaar na de Tesseract als productiemodel werd voorgesteld op diezelfde Tokyo Motor Show, geeft aan hoe lang de R&D-fase voor deze Yamaha heeft geduurd. Tegelijk maakten ze wel een oude droom waar door de Niken te lanceren.

Yamaha is , in tegenstelling tot de andere Japanse constructeurs, altijd al een voortrekker geweest als het op productieversies van baanbrekende motorfietsen aankwam. Denken we daarbij maar aan modellen zoals de GTS1000 met fuseebesturing, de viertakt YZ400F crossmotor en de WR450F 2-Trac tweewielaangedreven enduromachine. Van die drie voorgenoemde modellen werd eigenlijk alleen de middelste een verkoopstopper. Zodanig zelfs dat alle Japanse fabrikanten op termijn naar hun crossgamma volledig naar viertakt-krachtbronnen switchten - op Yamaha zelf dat tot op vandaag nog steeds tweetakt crossmotoren bouwt en verkoopt.

Kortom, bij Yamaha durven ze 'out of the box' te denken. Uit de Yamaha-persconferentie op het Brusselse Motorsalon bleek evenwel dat de productie van de Niken in een eerste fase maar met mondjesmaat zal verlopen. Yamaha wil niet opnieuw dezelfde fout als met de GTS1000 en de WR450F 2-Trac maken.

 

Leaning Multi Wheel

Op de Tokyo Motor Show van 2015 presenteerde Yamaha voor het eerst de blauwdruk voor de huidige Niken. Onder de benaming MWT-9 - presenteerde Yamaha een zogenaamde 'Multi-Wheel'-versie van de MT-09. Toen klonk het al dat die MWT-9 een 'Cornering Master' (een meester in het bochtennemen) was. Ook de term 'LMW' viel toen voor het eerst. LMW staat voor 'Leaning Multi-Wheel' en wijst op de hellingshoek (tot 45°) die de voortrein die de huidige Niken aankan. In datzelfde jaar 2015 commercialiseerde Yamaha met de Tricity voor het eerst een driewielige scooter, de Tricity 125.

Met een spoorbreedte van 410 mm en twee voorvorken - die instelbaar zijn qua in- en uitgaande demping. - biedt de Niken volgens Yamaha enerzijds meer vertrouwen aangaande voorwielgrip en remmen, maar behoudt de machine anderzijds toch een natuurlijk gevoel. Op de bijzondere voortrein na is de Niken grotendeels op de huidige versie van de MT-09 geënt. Dat komt tot uiting in het 115 pk  (aan 10.000 opm) sterke driecilinder-blok van 847cc. Verder is de Niken voorzien van ABS, een tractiecontrole-systeem, een assist- en slipperkoppeling en rijmodi.

 

Pretmachine of pendelmotor

Het concept van de Niken mag dan uniek zijn, de rijervaring die het met zich meebrengt wellicht ook, toch rijzen er enige vraagtekens. Ten eerste op welke doelgroep mikt Yamaha met de Niken? Wil het met deze uitzonderlijke machine nieuwe motorrijders aantrekken? Of mikt men op ervaren rotten die weleens een andere manier van rijden willen beleven? Ten tweede hoe moeten we de Niken zien? Als een sportieve motorfiets voor het betere stuurwerk of als een motorfiets voor woon-werkverkeer? In het eerste geval dreigt het hoge rijklare gewicht van 263 kg (volgens Yamaha's eigen cijfers) toch enigszins roet in het eten te gooien. In het tweede geval is het nog maar de vraag of je met een machine als de Niken altijd en overal zal kunnen file-filteren. Niettemin bleek na afloop van het Salon dat er in België al aardig wat interesse voor de Niken was. Dusdanig zelfs dat Yamaha Motor Belgium-baas Marc Op De Beeck zei dat de machine de verwachtingen ruimschoots had overtroffen. Een en ander kadert uiteraard in een groeiende belangstelling voor en - niet onbelangrijk - acceptatie van driewielige motorfietsen. 

Een exacte prijsbepaling is er nog niet voor de Yamaha Niken, maar we begrepen dat die prijs ergens tussen € 14.500 en € 16.000 in zal liggen. En dat is voor een motorfiets, die gezien z'n innovatieve en unieke concept, best tot de premium-modellen mag gerekend worden, zeker niet overdreven.

Geschreven op 30 januari 2018
© Motoren & Toerisme