8 trends voor 2018: 1. Het mag avontuurlijker

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: BMW, Honda, KTM/R. Schedl, Triumph, Jochen Scheire

 

Avonturenmotoren

Een van de duidelijke trends voor modeljaar 2018 is de opmars van de zogenaamde 'adventure bike'. Zowat elk motormedium heeft z'n eigen invulling voor dat begrip. Maar voor ons gaat het dan om motorfietsen waarmee je avontuurlijk kan reizen. En dan hebben we het uiteraard over verre reizen over onverharde paden, langsheen bloedstollend diepe ravijnen, doorheen wilde bergstroompjes. Enfin, u begrijpt het al: Avontuur!

Steeds vaker komt de avontuurlijke motorrijder/motorconsument tot de conclusie dat een middenklasse machine beter geschikt is voor off-roadwerk dan een zware allroad. Wellicht daarom ook dat BMW Motorrad de nieuwe F 850 GS zo in de markt zet. Voorlopig is er nog geen sprake van een Adventure-versie van deze motorfiets, maar die zit er meer dan waarschijnlijk wel aan te komen. Hoe dan ook, bij het lezen van het persbericht en het bekijken van de foto's begon het te dagen dat de nieuwe F 850 GS, avontuurlijker dan ooit is. Diezelfde constatering geldt ook voor de nieuwe, meer op off-road-gerichte Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports. In tegenstelling tot het standaardmodel heeft de Adventure-uitvoering van de Africa Twin meer bescherming (carterplaat, valbeugels), aangepaste wielmaten. Naast BMW en Honda presenteerde ook Triumph een zeer avontuurgerichte motorfiets met de nieuwe Tiger  800 XC (wat staat voor Cross Country). Ook van de zwaardere Tiger 1200 bracht Triumph een XC-versie uit.

Voor KTM en Yamaha, twee merken met een lange geschiedenis inzake off-road en adventure-modellen, zat een nieuwe kant-en-klare avontuurlijke middenklasser  er nog niet in. Al presenteerden beide wel prototypes - de 790 Adventure en de Ténéré 700 World Raid - die we wellicht volgend modeljaar (MY 2019) in productie zullen zien gaan.

 

Avonturen-Bling

 

Ook inzake accessoires mag het allemaal iets avontuurlijker. Zelfs motorrijders die hun dikke allroads voornamelijk op de drukbezette binnenlandse wegen gebruiken, kopen maar al te graag aluminium zijkoffers. Dat je in die koffers één en ander kwijt kunt zal zeker doorslaggevend zijn geweest, maar dat ze je allroad er nét iets avontuurlijker laten uitzien is vaak mooi meegenomen. Net als bij SUV's - u weet wel die vierwielige allroads - geldt ook bij allroads het motto 'het oog wil ook wat...' Geen wonder dus dat catalogi zoals deze van Touratech uitpuilen van leuke, maar vaak ook prijzige hebbedingetjes voor rijder en machine.

Een importeur als Suzuki Belgium speelt zelfs op de Adventure-trend in door kant-en-klare adventure bikes samen te stellen zoals de Suzuki V-Strom 650 XT Xtreme en de V-Strom 1000 XT Xtreme.

 

 

Zelf op avontuur

Zijn sommigen tevreden met een Dakar-waardige carterplaat en twee aluminium zijkoffers, dan willen andere allroad-rijders echt van de gebaande weg af. Tijdens onze 10 dagen op het Salon werden we heel vaak gepolst over avontuurlijke reizen, off-road-routes, koopadvies voor adventure bikes en diens meer.  En dan hebben we het nog niet gehad over de honderden vragen over de 'ouwe trouwe' Honda Africa Twin van motor-wereldreiziger Pascal Pieters... Zelfs Davey Van Rode, de eindwinnaar van reality-spelprogramma 'De Mol' kwam op onze stand likkebaarden bij Pascals Honda. Van Rode gaf aan dat hij plannen maakt voor een avontuurlijke motorreis... Dat Davey een verleden als motorcrosser heeft - en ooit nog als testrijder in de 250F Shoot-Out van MotorWereld fungeerde, is daarbij zeker een plus.

De belangstelling voor avontuurlijk motorrijden zal er de komende jaren alleen maar groter op worden. Wie dagelijks over onze steeds drukkere wegen rijdt, met of zonder motor, wil weleens iets anders. Andere, uitgestrektere landschappen zien, anders rijden, avontuurlijker reizen. Geen wonder dat constructeurs als KTM (met de KTM Adventure Rally) en Honda (met de #true adventure) op dat gevoel inspelen.

 

 

Facebook comments