8 trends voor 2018: 4. Budgetmerken in de lift

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Benelli/Moteo, Brixton, Mash, Mondial

 

Na een geslaagd  Salon 2018 zal er bij heel wat importeurs een zucht van opluchting geslaakt zijn. 2017 was immers allesbehalve een vruchtbaar jaar voor de Belgische motormarkt. Gevestigde waarden uit Europa en Japan kwamen onder druk te staan. Een opmerkelijk trend is dat vooral in China gebouwde motorfietsen tegengas gaven. Tegen de trend in boekten enkele van deze merken vooruitgang. Echt nieuw zijn Chinese motorfietsen niet meer. Reeds in het midden van het vorige decennium doken er overal pocket- en pitbikes van Chinese makelij op. Voor enkele honderden Euro's kon je je al een replica van een Honda XR50 pitbike aanschaffen. Helaas was de kwaliteit evenredig aan de prijs ervan: laag.

Een relatief nieuw fenomeen is dat van de jonge merken die hun motorfietsen in China laten vervaardigen. De motorfietsen worden vaak in Europa ontworpen en geconcipieerd, de productie gebeurt echter in China. Dat geldt met name voor merken als Brixton en Bullet maar ook Mash en Mondial. Een merk als het Belgische APGMoto doet het dan weer anders. Zij kopen de krachtbronnen en versnellingsbakken in Taiwan aan om daarna de motorfietsen in België te assembleren! In een tijd waarin de maak-industrie fors onder druk staat in België is dat een heuse krachttoer!

 

Chinezen in de lift

 

Wie er de FEBIAC-statistieken van vorig jaar bijneemt, ziet dat merken als Brixton, Bullet,  Mondial  en Mash er stevig op vooruit gingen. Zij richten zich met klassiek vormgegeven budgetmotoren op een overwegend jong publiek. Niet iedereen beschikt over het budget om een moderne Japanse motorfiets aan te schaffen, of over de technische capaciteiten om een tweedehands motorfiets naar zijn of haar smaak om te bouwen. Dat de bovengenoemde budgetmerken stevig inspelen op 'hipstertrends' zoals café racers, scramblers of trackers.

Nogal wat doorwinterde motorrijders lijken hun neus op te halen voor deze motorfietsjes die betaalbare fun leveren. Misschien omdat het jonge volkje er z'n 'vrijheid, blijheid' mee vindt en dat tegen een fractie van de prijs van een premium motorfiets? Quasi een halve eeuw geleden haalden ook nogal wat ervaren motorrijders hun neus op voor de golf van goedkope Japanse motorfietsen die Europa overspoelde. Vijf decennia later zijn het vooral de Japanse constructeurs die niet in de niche van betaalbare 'hipster-motoren' duiken. Al dienen we daar onmiddellijk bij te zeggen dat Honda nieuwe versies van de legendarische Monkey en Super Cub in de pijplijn heeft zitten...

 

Toegangspoort tot motorsector

 

De hele motorsector mag eigenlijk opgelucht ademhalen dat deze budgetmerken er zijn.  In de eerste plaats omdat ze nieuwe motorrijders van een goedkope opstapper voorzien. Premiummerken hebben daar niet onmiddellijk iets aan, maar deze motorrijders kunnen op termijn wel 'promoveren' naar zwaardere en duurdere motorfietsen.  Toch hebben ook merken als BMW - met de G 310 R en de G 310 GS - en KTM - met de 125 en 390 Dukes en RC's - ook in India vervaardigde 'opstappers' in het gamma zitten. Bovendien komen jonge motorrijders die een budgetmotor kopen op die manier ook in een motorzaak en dus ook het klantenbestand van een dealer.

 

Benelli in de schijnwerpers

 

Dat er ook bij gevestigde dealers stilaan interesse ontstaan om een budgetmerk te verdelen is duidelijk. Toen Moteo op de persdag van het Salon aankondigde dat het Benelli gaat importeren in de Benelux, kreeg het heel wat respons van dealers. Met een budgetmerk erbij oogt de merkenportfolio van een dealer alleen maar completer. Bovendien bleek uit het aantal bestelbons voor de TRK 502 dat er zeker vraag is naar een goedkope toermachine. Logisch want uit de test die M&T-medewerker Alan Cathcart vorig jaar met de TRK502 deed bleek al dat dit een gedegen en goed afgewerkte toermachine is.

 

Motormarkt-watchers (ja, die mensen bestaan...) zullen in ieder geval een vette kluif aan Benelli hebben. Hoe zal het Italiaans-Chinese merk zich ontwikkelen in de Lage Landen, nu het op de expertise en contacten van een bedrijf als Moteo kan rekenen? Wordt Benelli het eerste Chinese merk dat tot een gevestigde waarde op de motormarkt uitgroeit? Het lijkt in ieder geval over de beste kaarten te beschikken, gezien de diversiteit van het gamma, het design en de afwerkingsgraad ervan. Tegelijkertijd wordt het interessant om zien of Benelli en de andere budgetmerken aan het marktaandeel van de middenklasse-constructeurs - versta de Japanners - zullen knabbelen. Daarbij rijst dan weer de vraag of de Japanners zelf een antwoord op deze trend zullen hebben?

 

 

Facebook comments