8 trends voor 2018: 5. De opmars van de driewielers

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Yamaha Press, Brudeli/www.baashus.com, Kawasaki Motors Corp.

 

Zelden heeft een motorfiets zoveel inkt doen vloeien als de  Niken. Neen, Niken is noch de codenaam voor een peperdure toermachine van Amerikaanse makelij, noch die van een superbike met een koolstofvezel frame. De Yamaha Niken is een Japanse naked bike met niet eens zo'n indrukwekkende cijfers als het op z'n krachtbron aankomt. Maar, en nu komt het.., de Niken heeft wel drie in plaats van twee wielen! Wie de Yamaha Niken als 'trike' omschrijft, bedoelt het misschien wel goed, maar heeft het niet bij het rechte eind. Immers, de spoorbreedte van de Nikens voortrein is niet breed genoeg en bovendien kan de machine hellingshoeken aan waar een trike alleen maar kan van dromen. Yamaha heeft het dan ook, terecht, over een driewielige motorfiets.

Dat er wel degelijk een publiek voor dergelijke motorfietsen bestaat, zal nog moeten blijken. Maar volgens Yamaha Motor Belgium-baas Mark Op De Beeck, reageerde het Belgische motorpubliek alvast heel positief op de revolutionaire Niken. Die positieve respons werd ook in een aantal verkoopcontracten vertaald. En op dat gebied overtrof  de Niken alvast de stoutste verwachtingen van het Yamaha Motor Belgium-management.De Belgische respons is overigens vrij belangrijk als lakmoesproef voor de Niken, want het Brusselse Motorsalon was één van de eerste gelegenheden wereldwijd waar er een bestelbon voor deze Yamaha getekend kon worden.

Voorlopig zal Yamaha de Niken maar met mondjesmaat produceren. De commerciële tegenvallers van eerdere revolutionaire motorfietsen als de fusee-bestuurde GTS1000 sporttoermachine en de tweewielaangedreven WR450F 2-Trac indachtig, wil Yamaha eerst even de kat uit de boom kijken. Niettemin, blijft het merk achter de schermen volop doorgaan met de ontwikkeling van driewielige motorfietsen. Om die ontwikkeling te bespoedigen kocht Yamaha onlangs een aantal patenten van de kleine Noorse constructeur Brudeli (zie foto hierboven). De firma van de gelijknamige stichter Kjeir Brudeli heeft zich al sinds 2001 toegespitst op het ontwikkelen van beweeglijke tweewielige voortreinen voor motorfietsen. 

Kawasaki herinnerde er ons begin deze maand nog eens fijntjes aan dat Yamaha lang niet de eerste (Japanse) constructeur is die aan een driewielige motorfiets denkt. Reeds in 2013 presenteerde Kawasaki de driewielige J Concept op de Tokyo Motor Show. In een nieuwe, door Kawasaki's Amerikaanse dochter uitgebrachte, video was de J Concept in actie te zien. Zij het dan als digitale rendering... Maar dat Kawasaki deze video niet zomaar maakte mag duidelijk zijn. Ook in Kobe - waar Kawasaki's hoofdkwartier is gevestigd - broedt men op een driewielige motorfiets.

Ondertussen raken andere gemotoriseerde driewielers zoals Piaggio's MP3 en Peugeots Metropolis én niet te vergeten Yamaha's Tricities eigen  steeds meer ingeburgerd. M&T-redactiechef Dirk Gossye pendelde gedurende een aanzienlijk deel van 2017 al fluitend tussen woon- en werkplaats op z'n Peugeot Metropolis RX-R 400 lange-duurtester.  Eerder deze maand kon de Zwitserse constructeur van drie- en vierwielige scooters Quadro,  op heel wat interesse van andere Belgische motorrijders rekenen tijdens z'n debuut op het Brusselse Motorsalon.

Driewielige scooters zullen in de nabije toekomst steeds vaker ingezet worden voor woon-werkverkeer. Maar daarnaast lijkt er ook wel een toekomst weggelegd voor driewielige motorfietsen. Deze zullen niet alleen voor woon-werkverkeer ingezet worden - file-filteren op een driewieler is gezien de bredere voortrein niet zo evident - maar vooral als recreatief  transportmiddel. Enerzijds voor mensen die vanwege een beperking niet meer overwegen kunnen met een conventionele motorfiets, anderzijds voor motorrijders die weleens iets anders willen proberen...

Facebook comments