80's Week: 10 Iconen uit de 500cc GP's

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: Archief De Motorsite

 

In de jaren '80 was vooral Engels de voertaal op de grid van de 500cc GP's.  Niet met een Cockney accent zoals dat van Barry Sheene, wel met een Australische, Californische of Texaanse tongval. Het waren immers rijders uit Australië en de Verenigde Staten, die het laken naar zich toe trokken in de GP's.  Zeker de tweede helft van de jaren '80 werd helemaal door rijders van 'overseas' beheerst. Toch zorgden enkele witte merels voor een paar Europese lichtpuntjes. Hieronder onze eigenzinnige top-10 van de beste 500cc rijders uit de jaren '80

 

 

 

10. Ron Haslam

'Rocket' Ron Haslam was de  beste Brit van z'n generatie maar kon nooit echt Sheene opvolgen. Haslam zat tijdens z'n seizoenen in de 500cc GP's op de meest uiteenlopende motorfietsen van productie-Honda RS500's over de legendarische Elf Honda , tot wankel-aangedreven Rotons en Nortons.

 

 

9. Wayne Rainey

De protégé van Kenny Roberts verving vanaf 1988 Randy Mamola in het Lucky Strike Yamaha-team. Na een aanpassingsjaar wist hij in 1989 al Eddy Lawson het vuur aan de schenen te leggen. Maar het zou nog tot 1990 duren vooraleer Rainey z'n volle potentieel zou tonen.

 

 

8. Jack Middelburg

Met zeges in de Dutch TT van 1980 en de Britse GP (op Silverstone) van 1981 was Jack Middelburg één van de sterkste privé-rijders uit de vroege jaren '80. Ondanks die prestaties kon de Zuid-Hollander nooit een fabriekszitje bemachtigen. Middelburg kwam om het leven na een ongeval in een stratenrace in Tolbert.

 

 

7. Didier de Radiguès

Brusselaar de Radiguès wist zich met sterke prestaties in de 250cc en 350cc naar de koningsklasse te knokken.  Daarin kwam hij vanaf 1984 op een ELF Honda uit. Twee jaar later stond hij voor het eerst op een 500cc-podium toen hij tweede werd in de Britse GP op Silverstone. De Radiguès zou daarna fabrieksrijder worden voor achtereenvolgens Cagiva (1987) en Marlboro-Yamaha (1988). Na twee seizoenen in de 250cc (1989-1990) sloot hij in 1991 z'n GP-carrière af bij Lucky Strike Suzuki.

 

6.  Christian Sarron

Fransman Christian Sarron was de enige Europeaan die zich op regelmatige basis met de Australiërs en Amerikanen kon meten, al eindigden z'n races al te vaak in de zandbak.  Z'n enige 500cc-zege boekte hij in 1985 op een kletsnat Hockenheim. Sarron zou z'n hele 500cc-carrière voor het Franse Sonauto Yamaha-team rijden.

 

5.  Randy Mamola

Midden jaren '80 was Randy Mamola dé spektakelman van de 500cc-klasse. Mamola was niet alleen geliefd vanwege z'n spectaculaire rijstijl op het circuit, maar ook vanwege z'n fratsen ernaast.  Mamola was niettemin getalenteerd maar moest zich bijna altijd met de 2e of 3e plaats tevreden stellen. In 1988 verkaste hij van Lucky Strike Yamaha naar Cagiva, nadat hij eerder ook voor  de fabrieksteams van Suzuki en Honda had gereden.

 

4. Kevin Schwantz

Texaan Schwantz zette z'n eerste schuchtere stappen in de GP's in 1986, toen hij oa aan de start stond in Assen en Spa-Francorchamps. Dé doorbraak kwam er echter toen hij in 1988 onverwacht de GP van Japan won. Al vlug zou hij de rol van publiekslieveling overnemen van Randy Mamola. Z'n intense rivaliteit met Wayne Rainey stamde uit hun gemeenschappelijk verleden in de Amerikaanse Flat Track.

 

 

3. Wayne Gardner

Gardner trok in de eerste helft van de jaren '80 van Australië naar Groot-Brittannië om carrière te maken in de GP-racerij. Na enkele omzwervingen in Britse teams werd hij voor het seizoen 1987 door het Rothmans Honda-team ingelijfd en werd prompt wereldkampioen. Crashes en de daaruit voortvloeiende blessures verhinderden hem dat wapenfeit nog eens over te doen.

 

2. Eddie Lawson

Lawson was de stille kracht in de 500cc GP's. De Californiër kroonde zich tussen 1984 en 1988 driemaal wereldkampioen op een Marlboro Yamaha. Na het seizoen 1988 krijg het echter (om financiële redenen) aan de stok met teambaas Giacomo Agostini en verkaste hij naar Honda. In z'n eerste - en enige - seizoen op de Rothmans Honda NSR500 pakte hij meteen de titel.

 

1. Freddie Spencer

Freddie Spencer won in juli 1982 z'n eerste GP op het circuit van Spa-Francorchamps. De Amerikaan stuurde, z'n NS500, Honda's eerste tweetaktmachine voor de koninginneklasse naar de 3e plaats in de eindstand van het WK 1982. Een jaar later schonk hij Honda de wereldtitel.  In 1985 kwam Spencer zowel in de 250cc, als in de 500cc klasse uit. Hij zou in beide klassen wereldkampioen worden. Daarna zouden blessures er echter voor zorgen dat Spencer wegdeemsterde. Een comeback bij Marlboro Yamaha in 1989 draaide op niets uit.

Facebook comments