80's Week: Vijf moderne nazaten van 'tachtigers'

Tekst: Bart Jacobs

Foto's: BMW Motorrad, Ducati, Honda, Suzuki, Yamaha

 

Van heel wat van de modellen die anno 2018 op de markt zijn, kan de oorsprong herleid worden tot de jaren '80. Logisch gezien de verscheidenheid aan modellen en het feit dat er in de jaren '80 nogal wat nieuwe marktsegmenten het licht zagen. We hebben vijf van die nazaten op een rijtje gezet, samen met hun voorvaders.

 

 

5. Ducati SuperSport

In 2017 introduceerde Ducati de nieuwe SuperSport, een sportief model voor dagelijks gebruik. De naam SuperSport deed bij 'oude motorratten' alvast een belletje rinkelen want in de jaren '90 had Ducati een modellijn met diezelfde naam. Die was echter geënt op zijn beurt geënt op de Sport-modellen van de late jaren '80. Gezien de 750 Sport de eerste sportieve Ducati voor alledag was met desmodromische klepbediening mogen we dit model dan ook als voorvader van de huidige Supersport beschouwen.

4. Suzuki GSX-R1000

De huidige versie van Suzuki's GSX-R1000 dateert van vorig jaar (update). Maar de oervader van de GSX-R-dynastie was uiteraard de GSX-R750 uit 1985. Suzuki houdt anno 2018 nog steeds aan het model vast, al kan je de GSX-R750 niet meer in deze contreien kopen, vanwege de Euro 4-emissienormen. Gezien de 'literinhoud' van de huidige GSX-R1000, mogen we de in 1986 geïntroduceerde GSX-R1100 dan ook als de spirituele voorvader van dit model beschouwen. De GSX-R1100 wist zich ondanks het ontbreken van vloeistofkoeling toch tot een stuk in de jaren '90 staande te houden tussen het sportieve geweld van de andere 'hyperbikes' uit dat tijdperk.

3. Yamaha XT1200Z Super Ténéré

De XTZ1200 Super Ténéré -hierboven in Raid Edition-uitvoering - is momenteel het zwaarste en compleetste model dat Yamaha op Adventure-gebied in huis heeft. Yamaha gebruikte de benaming 'Ténéré' voor het eerst in 1983, voor een adventure-versie van de XT660 eencilinder. Verwijzend naar de Dakar-rally werd 'Ténéré' een huishoudnaam in motorland. Toch was het nog tot 1989 wachten vooral Yamaha met de XT750 Super Ténéré, de eigenlijke voorvader van onze huidige XTZ1200 Super Ténéré introduceerde.  In tegenstelling tot de 660-versie was die Super Ténéré 750 een parallelle tweecilinder, net als z'n huidige nazaat.

2. Honda Africa Twin Adventure Sports

 

Toen Honda in 2016 de Africa Twin nieuw leven inblies, wist het model zich onmidellijk tot een bestseller te ontpoppen. Geen wonder want dankzij de roemruchte wapenfeiten van de gelijkaardige machine uit de late jaren '80 klonk de modelnaam 'Africa Twin' nog steeds als een klok. Voor 2018 deed Honda daar nog een schepje bovenop en introduceerde het de  Africa Twin Adventure Sports, of beter gezegd het off-roadgerichte broertje van het huidige CRF1000L Africa Twin-basismodel. De 'Adventure Sports'-versie is overigens optisch een regelrechte 'remake'  van de oorspronkelijke XRV 650 Africa Twin, die hetzelfde predikaat meekreeg.

 

1. BMW R Nine T Urban G/S

Ook de laatste motorfiets uit dit rijtje modellen met '80's-roots' is een remake van een roemruchte voorouder. De meest offroad-gerichte motorfiets uit BMW's heritage-lijn heet niet voorn iets 'Urban G/S' en verwijst daarmee rechtstreeks naar die allereerste GS - toen nog als G/S (Gelände/Strasse) geschreven - uit 1980: de R 80 G/S. Want het was met dat model dat de GS-saga begon. De nazaat mag dan met z'n cilinderinhoud van 1200cc een stuk forser zijn dan de slanke  voorvader, de gelijkenissen zijn overduidelijk daar! Net als met de originele BMW R80 G/S uit 1980 kan je met het fraaiste exemplaar aller R Nine T's ook een leuk stukje offroaden.

Facebook comments