Bernie Ecclestone en de Motorsport

Met het ontslag van Bernie Ecclestone als CEO van het WK Formule 1 komt er een einde aan een tijdperk. De 86-jarige Ecclestone is bij de meeste mensen bekend in z’n rol als baas van de koningsklasse van de Autosport. Maar Ecclestone had ook iets met motorfietsen.

 

 

 

De jonge Ecclestone begon na Wereldoorlog II als handelaar in onderdelen voor motorfietsen en daarna als motorhandelaar tout court. De man uit Zuid-London racete ook wat op grasbaanmachines maar zou al vlug de overstap maken naar de autosport. Daar debuteerde hij in de F3, een klasse die in de naoorlogse periode ontstond. Omdat geld en middelen schaars waren, werden de F3’s van die tijd van 500cc eencilindermotoren voorzien. Krachtbronnen die door motorfietsfabrikanten als Norton en speedwayspecialist JAP werden vervaardigd.

 

Belgische Wegrace GP

 

Ecclestone en de motorsport verloren mekaar een tijd uit het oog tot hij eind jaren ’80 weer oog voor de sport begon te krijgen. Ecclestone heeft op dat ogenblik de touwtjes stevig in handen in de Formule 1 en dat na jaren van getouwtrek met de FISA (Fédération Internationale du Sport Automobile) , toen de sportarm van wereldautomobielfederatie FIA. Door z’n contacten met sponsors zoals tabaksfabrikanten en met de circuits kon Ecclestone makkelijk instappen in de Wegrace GP’s, die op dat ogenblik geen promotor hadden. Dat deed hij vanaf 1989 onder andere met de organisatie van de Belgische GP op het circuit van Spa-Francorchamps. Maar Ecclestone ging ook aan de slag met de TV-rechten van de Wegrace GP’s. De internationale motorsportfederatie FIM en teamorganisatie IRTA vertrouwden het verkopen van de TV-rechten aan Ecclestone toe omdat hij de nodige ervaring uit de F1 kan voorleggen. 

 

De doodsteek voor de GP van België

 

 

De Belgische motorsportfans werden karig bedeeld onder Ecclestone. Wie in 1989 naar de Belgische GP in Spa-Francorchamps wou betaalde dubbel zoveel voor een ticket dan een week eerder in Assen (Dutch TT). Het gevolg is dat een jaar later de massa wegblijft. De op zaterdag 7 juli 1990 verreden Belgische GP is de eerste die op zaterdag wordt verreden en meteen ook de laatste. Ecclestone geldhonger is er mee de oorzaak van dat het circuit van Spa-Francorchamps het al meer dan een kwarteeuw zonder  Wegrace GP moet stellen.

 

Ook in 1991 bleef  Ecclestone zich roeren in de Wegrace GP’s. De Brit wou zelfs het WK gaan promoten en er naar eigen zeggen “een champagnesport” van gaan maken voor mensen die naar alle grote sportevenementen in hun land gingen. Ondertussen was teamvereniging IRTA de politieke spelletjes van de FIM Wegrace-commissie, dan onder bestuur van de Nederlander Jo Zegwaard, meer dan beu. De vereniging van Mike Trimby wou een eigen kampioenschap, zonder FIM, starten en vond in Ecclestone een geschikte partner. Dat was buiten de waard van de FIM gerekend die de rechten aan Dorna Sports wou verkopen. Maar de Spanjaarden hadden al snel het gevoel dat ze een kat in een zak zouden kopen en wendden zich tot Ecclestone. Die kocht uiteindelijk de promotierechten voor de Wegrace GP’s.

 

Promotor van de Wegrace GP's

 

Voor het seizoen 1992 kwam het tot een samenwerking tussen Dorna en Ecclestone. Ecclestone was de rechtenhouder voor het organiseren van het WK Wegrace maar liet de dagelijkse leiding van het kampioenschap aan Dorna over, dat de TV-rechten in handen had.  Meteen werd ook de professionalisering ingezet. De zijspannen werden afgevoerd, wegens commercieel oninteressant en alle teams werden verplicht om met een truck met trailer in de paddock te staan.

 

 

De GP-organisatoren kregen wurgcontracten voorgeschoteld. Zodanig zelfs dat ze zich genoodzaakt zagen om hun ticketprijzen te verdubbelen. De rampzalig afgelopen promotie van de Belgische Wegrace GP was dus een blik in de toekomst geweest. Her en der dook er brak er protest uit van boze fans. Dat leidde tot niets aan de verbeelding overlatende spandoeken zoals “Eikel$tone f*ck off”, dat tijdens de Dutch TT langs de baan was te zien. 

 

De Wegrace GP’s spiegelden zich naar het voorbeeld van de Formule 1 maar toch zou Ecclestone zich niet lang met het bestuur van de  sport inlaten. Eind 1993 verkocht hij de TV-rechten aan Dorna, in alle stilte… 

 

Wie een kuil graaft voor een ander...

 

Toch bleef Ecclestone nog zijdelings betrokken en dat als promotor van de Duitse Wegrace GP op Hockenheim. Hij schoot er miljoenen dollars bij in en werd zo het slachtoffer van de deal, waarvan hij zelf de voorwaarden opstelde. De champagne-toeschouwers kwamen er nooit en het wurgcontract met Dorna maakte het voor Ecclestone onmogelijk om geld aan de Duitse GP te verdienen. Nadat de vijf jaar van z’n promotiecontract verstreken waren, slaakte Ecclestone dan ook een zucht van opluchting.

 

Onder één hoedje

 

Ecclestone bleef niettemin goede contacten  onderhouden met Carmelo Ezpeleta en de rest van het Dorna-management. Tussen beide partijen bestond er een erecode waarbij ze mekaars wedstrijden vermeden. In de praktijk kwam het erop neer dat Dorna de F1-kalender afwachtte alvorens de MotoGP-kalender te officialiseren. Beide partijen wilden ten allen prijze vermijden dat een F1 en een Wegrace GP op dezelfde dag in Europa plaats vonden en dat omwille van de TV-rechten

 

Spa-Francorchamps in een wurggreep

 

Ook op de Belgische Motorsport bleef Ecclestone, zij het dan onrechtstreeks, invloed hebben. Door het wurgcontract van de Belgische F1 GP, dat door PS-politicus Jean-Marie Happart werd ‘onderhandeld’, was  het circuit van Spa-Francorchamps genoodzaakt om de organisatie-prijzen voor de nationale evenementen fors op te schroeven. Dat leidde er toe dat het BK Wegrace en het ONK Wegrace in de afgelopen jaren Spa-Francorchamps niet meer aandeden.

 

Het einde van een tijdperk

 

 

Slechts weinig F1-fans zullen het vertrek van Bernie Ecclestone betreuren. De afgelopen jaren ontbrak het de 86-jarige gewoon aan visie, of voeling met de tijd, om de F1 behoorlijk te besturen. Ecclestone leek wel meer een provocateur dan een CEO en nam meer dan eens z’n eigen kampioenschap op de korrel. Niettemin, kan je z’n invloed op de Autosport en de F1 in het bijzonder en ook de Motorsport niet ontkennen. Die invloed was zelfs tot in België voelbaar.

 

 

Tekst: Bartel Jacobs

 

Facebook comments