BMW auto-motordag

BMW vond het onlangs een goed idee een aantal auto- en motorjournalisten uit te nodigen voor een dynamische testdag met hun producten. En dat mochten wij voor één keer heel breed interpreteren want de bedoeling was dat de motorjournalisten voor de gelegenheid de switch maakten van twee naar vier wielen, terwijl de autojournalisten net het omgekeerde traject bewandelden. We reden met een M5, met een 7-reeks, een Mini Countryman en vergaapten ons aan de far-out BMW I8. Allemaal erg leuk , maar daar hebt u als lezer van dit motormagazine weinig boodschap aan. Wat we zelf wel interessant vonden – en hopelijk u ook - was hoe de autojournalisten zouden reageren op die wisseltruc, dus we gingen na de lunch even aan een ander tafeltje zitten voor een motorbabbel met een aantal van hen.

 

Tekst: Dirk Gossye

Foto's: Thierry Dricot, Moto 80

 

Klaas Janssens van AutoWereld:

Ik ben ondertussen 13 jaar aan de slag als autojournalist bij het magazine AutoWereld en ben ook sterk betrokken bij de gelijknamige website. Ik kwam redelijk laat in contact met de motorfiets, dit dankzij Johan, een goede vriend van mij die trouwens nog zijn stage bij Motoren & Toerisme heeft gedaan. Ik haalde mijn motorrijbewijs pas op mijn vijfentwintigste en trok er elk  jaar met de Transalp op uit voor een deugddoende motorvakantie. Ondertussen rijd ik al een zevental jaar met een Triumph Tiger 1050, maar ik overweeg om die in te ruilen voor een wat meer basic model. Die Tiger doet alles zo moeiteloos en perfect dat de sensatie van het motorrijden er een beetje onder lijdt. Dus misschien schakel ik binnenkort wel eens over op een naked bike. Woon/werkverkeer per motorfiets doe ik enkel als het ’s ochtends en ’s avonds klaar is, want ik hecht er zeel veel belang aan om goed gezien te worden. In het donker tussen alle auto’s met lichten aan door laveren vind ik niet echt veilig. De overstap maken van een auto naar de motor is vooral daardoor een grote stap voor een beginner denk ik.”

 

Laurent Blairon van Autogids

Oude getrouwen zullen zich Laurent wellicht nog herinneren, hij was immers jarenlang hoofdredacteur van ons Franstalige zusterblad Moto & Loisirs. Ondertusen is hij al ruim 3 jaar aan de slag als autojournalist bij het magazine Autogids.

“De overstap als journalist/testrijder van twee naar vier wielen is eigenlijk niet zo evident. Met de motor is meer passie gemoeid, terwijl je de auto toch meer praktisch benadert. Het is bij veel moderne wagens echt moeilijk om er warm voor te lopen omdat ze meer en meer proberen de rijder in een cocon van comfort en stilte onder te dompelen. Het enige dat in de buurt komt van wat een motor aan sensaties te bieden heeft is een kleine cabrio – wegens het ‘kart’-gevoel - of een sportautootje als de Lotus Elise, licht, basic en toch voldoende pittig. Ik rijd zelf nog altijd met de motor en heb een BMW R80 RT en een R1150 Roadster in de garage staan. Oude liefde roest niet hee…

 

Laurent Cortvrindt van Moto 80

Dan toch een motorjournalist? Ja, maar wel één die jarenlang het magazine voor Porsche België hielp klaarstomen.

In eerste instantie kwam ik met de autowereld in contact via mijn vriend Arnaud Dellicourt die een aantal autogerelateerde magazines en evenementen bestierde. Ik sprong in waar nodig en reed met auto’s van 50 tot 500 pk, terwijl ik ook jaren meeschreef aan het Porsche magazine. Toch is ook de motorfiets één van mijn grote liefdes, al moest ik tot mijn twintigste wachten tot ik er eindelijk één mocht kopen. Ik reed nooit met een bromfiets en door die wat late roeping ben ik ook niet echt gebeten door stuntjes en trucjes  als wheelies en stoppies. Ik was een echte Kawasaki-man – ZX-R400, ZX-6R, ZX 636…-, maar heb nu als hoofdredacteur van Moto 80 eigenlijk geen nood meer aan een eigen motor. Puur voor de mobiliteit in Brussel houd ik er nog een Honda Forza 125 scoter op na, maar mocht ik niet meer in de motorbranche actief zijn, dan kocht ik meteen een Triumph Street Triple. De motor staat voor mij nog steeds voor pure fun, en daar heb je geen peperdure bolide voor nodig, al heb ik toch wel een boontje voor Posche als merk…

 

 

 

Facebook comments